14.762 lest ·
55 svar
15k lest
55 svar
Hvordan borer jeg gjennom hardt metall?
Hei!
Prøver å bore gjennom metall/jern/stålbjelke som utgjør regler på en innglasset veranda. Det går veldig tregt med en Ryobi slagboremaskin på 800W, lavt turtall og HSS bor. Forsiden av stålrøret går det greit, men jeg trenger å gå gjennom på andre siden (hul), og da går det betydelig dårligere...
Noen tips for å optimalisere prosessen?
Takk på forhånd!
Mvh
Dragan
Prøver å bore gjennom metall/jern/stålbjelke som utgjør regler på en innglasset veranda. Det går veldig tregt med en Ryobi slagboremaskin på 800W, lavt turtall og HSS bor. Forsiden av stålrøret går det greit, men jeg trenger å gå gjennom på andre siden (hul), og da går det betydelig dårligere...
Noen tips for å optimalisere prosessen?
Takk på forhånd!
Mvh
Dragan
Skjæreveske eller i det minste noen form for olje som smøring. Høyt trykk på boret, lavt turtall. Og et godt bor.
Hvis du kan komme til med en stor enhåndstvinge, kan du bruke den for å få press på boremaskinen. Veldig vanskelig å trykke hardt nok hvis du ikke kan trykke nedover.
Større hull kan det være lurt å bore et mindre først.
Hvis du kan komme til med en stor enhåndstvinge, kan du bruke den for å få press på boremaskinen. Veldig vanskelig å trykke hardt nok hvis du ikke kan trykke nedover.
Større hull kan det være lurt å bore et mindre først.
Bygningsveteran
· 2 756 innlegg
Jobbet innen verktøyindustrien for 20 år siden og bygget da verktøy opp til 50 tonn stykket. Når vi trengte å bore i blant annet herdet stål osv. som var virkelig hardt, brukte vi vanlige betongbor beregnet for slagbor maskiner som ble slipt skarpe (mye billigere per stykk sammenlignet med spesialbor). Deretter ble de satt opp i store boremaskiner som fikk gå på høyeste turtall og manuell sakte mating samt konstant kjøling. Var som å skjære i smør. Risikoen når man borer er jo at materialet blir for varmt og herder stålet, så a og o er kjølingen.
Takk, det innebærer at jeg kunne teste med et slagbormaskin og betongbor type SDS+ med kjøling.👌🏻A Argastesnickaren skrev:Jobbet innen verktøyindustrien for 20 år siden og bygde da verktøy opp til 50 tonn stykket.
Når vi trengte å bore i blant annet herdet stål osv som var skikkelig hardt så brukte vi vanlige betongbor beregnet for slagbormaskiner som ble slipt skarpe (mye billigere per stykk sammenlignet med spesialbor).
Så ble de satt opp i store bormaskiner som fikk gå på høyeste turtall og manuell sakte mating samt konstant kjøling.
Var som å skjære i smør.
Risikoen når man borer er jo at materialet blir for varmt og herder stålet, så a og o er kjøling.
Bygningsveteran
· 2 756 innlegg
Boret må slipes om.drami skrev:
Fant en lenke hvor noen har spurt om det samme.
Har ikke lest hele lenken men virker som det svarer på det samme.
Lykke til
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=95&t=97321&lv=0&start=0
Jeg kan ikke tenke meg at de der rørene skulle være av herdet stål.
Går det tungt er det enten boret som er sløvt eller så trengs det skjæreveske. Eller så er hullet så stort at man burde begynne med å bore før med et mindre bor.
Er man uheldig kan det brytes en flis ut av eggen på en ny HSSborr når man borer det første hullet og så skjærer den ikke mer.
Går det tungt er det enten boret som er sløvt eller så trengs det skjæreveske. Eller så er hullet så stort at man burde begynne med å bore før med et mindre bor.
Er man uheldig kan det brytes en flis ut av eggen på en ny HSSborr når man borer det første hullet og så skjærer den ikke mer.
Bedreviter
· östergötland
· 2 802 innlegg
Hvor store hull skal du lage?
Håper du ikke bruker slagbormaskinen som slagbor når du borer metall..
Jeg har slipt om billige betongbor og boret metall. Bla. høvelstål. Har man mulighet til å bruke søylebormaskin virker det ikke så kinkig hvordan man sliper, men med en håndbormaskin så mistenker jeg at det er vanskeligere, men forhåpentligvis ikke umulig.
Jeg tipser alltid om å bruke linolje som smøring/kjøling når man borer vanskelige ting. Trenger ikke mange dråper. Borene skjærer mye bedre.
Jeg har slipt om billige betongbor og boret metall. Bla. høvelstål. Har man mulighet til å bruke søylebormaskin virker det ikke så kinkig hvordan man sliper, men med en håndbormaskin så mistenker jeg at det er vanskeligere, men forhåpentligvis ikke umulig.
Jeg tipser alltid om å bruke linolje som smøring/kjøling når man borer vanskelige ting. Trenger ikke mange dråper. Borene skjærer mye bedre.
Enig med de som sier kjøp skjæreolje. Ikke bruk vanlig olje. Gjør stor forskjell.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/skarolja-2000018828
Virker rart å bruke slagbor.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/skarolja-2000018828
Virker rart å bruke slagbor.
Ta et bilde av bjelken du holder på å bore i?
Materialet i disse greiene pleier ikke å være av høyeste kvalitet, høres ut som du kanskje bruker bor av litt dårlig kvalitet.
Har du kommet gjennom på den ene siden så skal du jo kunne komme gjennom på den andre.😀
Materialet i disse greiene pleier ikke å være av høyeste kvalitet, høres ut som du kanskje bruker bor av litt dårlig kvalitet.
Har du kommet gjennom på den ene siden så skal du jo kunne komme gjennom på den andre.😀
Ja, så resonnerer jeg også, men det har vist seg å være betydelig vanskeligere å bore gjennom den andre siden da jeg ikke kan se hvordan boringen forløper. Forstår ikke helt at det skal være så vanskelig, har bare bra og adekvate bor nyinnkjøpt HSS med kobolt.😔E etompau skrev:
Hvis du borer med 10mm bor skal du bore før med 4 eller 5mm eller noe lignende. Du får ikke tilstrekkelig stort trykk på det for hånd hvis du borer med 10mm direkte. Dessuten er sentrum grovere på en grovere bor så den arbeider tyngre.