F
Fortsatt ikke bekreftet at TS kjører UTEN slag? Skulle det bare VÆRE MED slag så er alle andre forslag av sekundær betydning.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Eller for den del å verifisere at borren virkelig går i riktig retning.
Har opplevd at noen som ikke er så vant med visse maskiner klager på at det ikke går an å bore, og man ser da at boremaskinen går i feil retning.
Enig i at det trykket som trengs for store hull er vanskelig å oppnå og lett å ødelegge borren på det første hullet ved å overopphete borren.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Bare for å klargjøre. Jeg kjørte med fullt slag på borhammeren med egnede hammerbor TE-CX, SDS+. Hilti TE2-M er ganske beskjeden her med 1,8 J men det holdt fint. Å prøve å kjøre tilsvarende med en vanlig slagborr er selvsagt helt nytteløst.

Se den tidligere presenterte YT-videoen hvordan man kan gjøre med vanlige bormaskiner/skrutrekkere, med riktig borr og teknikk.

Sist redigert:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fremfor alt så har jo slagbormaskiner sjelden gir, dvs senkingen av turtallet må gjøres av motoren, via avtrekkeren... Vanskelig å holde et konsistent lavt turtall...

Bedre å kjøre med en vanlig skrutrekker med to gir....

Spørsmålet er vel også hvor bra det er å bore hull i bærende bjelker?
Jeg skal forlenge terrassen, noe som betyr at jeg må forankre bærende bjelker på begge konstruksjonene.

Hei,

Forsøker å bore hull i en tynn metall (ca 1mm) uten suksess. Det er understellet på en sviktstol. Boret biter ikke i metallen. Det blir bare en liten forsenkning, se bilder.

Metallplate med hull og en liten forsøk på hullboring, plassert på en arbeidsbenk. Understell av en sviktstol i metall med forsøk på å bore hull. Metalloverflaten viser en liten forsenkning fra boringen.

Har prøvd diverse HSS og HSS-Co bor og på forskjellige turtall. Bruker skjærevæske. Antok at det var rustfritt stål. Den er ikke magnetisk.

Noen tips?

Daniel

D Daniel Riccius skrev:
Hei,

Prøver å bore hull i en tynn metall (ca 1mm) uten hell. Det er understellet på en sviktstol. Boret biter ikke i metallen. Det blir bare en liten forsenkning, se bilder.

[bilde][bilde]

Har prøvd diverse HSS og HSS-Co bor og på forskjellige turtall. Bruker skjærevæske. Antar at det var rustfritt stål. Den er ikke magnetisk.

Noen tips?

Daniel
Forbor med mindre diameter

• Liker
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Jeg var dårlig på å bore i metall, men fikk tips i en tråd jeg gjorde. Det som endret alt for meg var hardt trykk og lavt turtall! Jeg er ikke så stor, så jeg må typ legge meg over boret noen ganger, men det hjelper. Har ikke kjempe mye erfaring, men boret f.eks. da jeg bygde taket til robotgressklipperen...

• Liker
  • Elsker
sysmali og 2 andre
  • Laddar…
Hullet skal være 8mm. Forborrer 4mm.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Det der ser jo ut til å være en sveis,nagle,eller skrue.. mer trykk..
Kanskje mindre bor..
Hva har du for maskin?

Totte_S
Smørje, Høyt trykk som sagt, og lavt turtall.

Legger hele kroppsvekten min (90+ kg). Prøvd både med en skrutrekker (max 1500 o/min) og en borhammer i borinnstilling.

Kan det være et annet metall enn rustfritt? Spiller det noen rolle?

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel Riccius skrev:
Hei,

Prøver å bore hull i en tynn metall (ca 1mm) uten suksess. Det er understellet på en sviktstol. Boret biter ikke i metallet. Det blir bare en liten forsenkning, se bilder.

[bilde][bilde]

Har prøvd diverse HSS og HSS-Co bor og på forskjellige turtall. Bruker skjæreveske. Antok at det var rustfritt stål. Den er ikke magnetisk.

Noen tips?

Daniel
Veldig lave turtall på boremaskinen... ordentlig trykk og en liten bor fra begynnelsen.

Farstatjej90
D Daniel Riccius skrev:
Lägger hele kroppsvekten min (90+ kg). Prøvd både med en skrumaskin (maks 1500 omdreininger/min) og en borhammer i borrelås.

Kan det være en annen metall enn rustfritt? Spiller det noen rolle?
Altså, du har sikkert slitt ut dine bor. Jeg kjører nok ikke mer enn 100 omdreininger/minutt når jeg borer i metall. Kanskje enda mindre? Med 1500/min kommer du til å ødelegge borret direkte....🤔

• Elsker
sysmali
  • Laddar…
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
D Daniel Riccius skrev:
Hei,

Forsøker å bore hull i en tynn metall (ca 1mm) uten hell. Det er understellet på en sviktstol. Borret biter ikke i metallen. Det blir bare en liten forsinking, se bilder.

[bilde][bilde]

Har prøvd diverse HSS og HSS-Co bor og på forskjellige turtall. Bruker skjærevæske. Antok at det var rustfritt stål. Den er ikke magnetisk.

Noen tips?

Daniel
Jeg slår først til med syl så boret ikke sklir rundt, så anbefaler jeg trinnbor.

https://intools.se/stegborr-uni-bit...ATzsjQ0tPT9bDsq0neiYVxq--YBCpG0kaAvGnEALw_wcB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.