Jeg skal tette igjen en døråpning. Veggene er fra 1939 og inneholder planker, siv og puss. Øverst ligger et slags tapetlignende materiale.

Selve døråpningen tenkte jeg å lage rammeverk og bruke OSB og gipsplater for å få det jevnt.

Men jeg er usikker på skjøten som blir mellom det nye som er stabilt og den gamle veggen. Ytre laget nærmest skjøten i den gamle veggen gir etter når man trykker på det, det meste av pussen har falt ut.

Hvordan bør man fylle/ordne skjøten og gjøre den tilstrekkelig stabil for å få alt jevnt og fint til slutt?

Vedlegger bilder...

• Døråpning under konstruksjon med synlige treplanker og gammel tapet, delvis uten puss. Stige og vindu i bakgrunnen.
  • Veggåpning med treplanker, vass og puss fra 1939, dekket med tapetlignende materiale. Pussen er delvis skadet.
  • Ødelagt vegg med gammelt tapet, vass og eksponerte tregulv fra 1939, med skadet puss og avsmuldrende materiale i døråpning som skal renoveres.
Eneste sjansen for at det skal holde er å gipse hele veggen.

Stefan N Stefan N skrev:
Enda sjansen for at det skal holde er å gipse hele veggen.
Mener du hele veien opp? (Hvordan gjør man da med skjøtene på sidene?)

Eller mener du at man setter type reparasjonsgips utenpå eksisterende vegg, pluss litt tykkere gips i døråpningen?

Sist redigert:
Det senere, fyll hullet og gips hele veggen.

• Liker
Smoothie og 1 annen
  • Laddar…
Når jeg rev en del av en vegg reparerte jeg lignende skader med gipsbruk, nå har det riktignok bare gått ett år men enn så lenge ingen sprekker.

• Liker
Smoothie
  • Laddar…
Det ble ganske bra til slutt, etter en god del fiksearbeid og sparkling. På den andre siden (kjøkkenet) blir det renoveringsgips istedenfor.

• En nymalt, hvit vegg med gul tapebeskyttelse langs gulvet, som en del av et nylig renoveringsprosjekt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.