Hei! Vårt hus er fra 67 og jeg har revet ned typ 67 lag med tapet. Som dere ser på bildene ser veggen ganske sliten ut, det er dels tapetrester, dels gammelt sparkel igjen, men jeg har pauset arbeidet da jeg ikke vet om jeg bare jobber meg inn i et hjørne. Forholdsvis jevn overflate, men tror ujevnheter vil vises gjennom en renoveringstapet. Akkurat nå vil jeg bare slå ned alle de gamle gipsplatene og sette opp nye, men det er vanskelig å rekke det for øyeblikket. Hvordan hadde dere håndtert en slik vegg? Vi vil ha en glatt overflate og male på den :) alternativene er vel typ renoveringsgips, bredsparkle, fortsette å fjerne tapet og deretter sette opp renoveringstapet. Takk for tips 🙏

• Veggen med tapetrester og gammelt sparkel fra et hus fra 1967, viser ujevnt og slitt overflate etter at mange lag med tapet er fjernet.
  • Gammel vegg med rester av tapet og sparkel synlig i et rom, del av et byggeprosjekt fra 1967, diskutert i et forum for renovering.
Davidbagare
Jeg hadde slipt ned alle gamle tapetfliker som stikker ut, malt med stoppfarge og bredsparklet.

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jeg hadde slipt ned alle gamle tapetfliker som stikker ut, malt med stoppfarge og bredsparklet.
Okei, flott takk!
Nå gjorde min samboer slik at hun "grunnmalte" med tapetklister i stedet for sperrefarge :))))) går det an å grunnmale over det? Eller trenger man å håndtere det på noen annen måte? Eller fungerer det typ som sperre også?

Davidbagare
Tapetlim løser seg i vann. Det kan ikke ha det som grunnlag om dere skal bredsparkle. Dere trenger å male med en sperregrunn (skrev nok stoppfärg i mitt forrige innlegg).

Hvorfor har hun malt veggen med tapetlim?

Edit: Nei, det kommer ikke til å bli bra å male veggen når dere først har hatt tapetlim på den.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Tapetklister løser seg i vann. Det kan ikke ha det som grunnlag om dere skal bredsparkle. Dere må male med en sperregrunn (skrev nok stoppfarge i mitt forrige innlegg).

Hvorfor har hun malt veggen med tapetklister?

Edit: Nei, det vil ikke bli bra å male veggen når dere først har hatt tapetklister på den.
Ok! Nei, hun gjorde feil rett og slett, tok feil boks når jeg ikke var hjemme :) men okei, så da må man vaske bort limet først? 🫠

Davidbagare
Ja. Dere trenger å vaske bort limet med våte svamper.

Men det ser ut som dere har asfaboard som nederste laget, ikke sant? Kanskje det er enklere å bare ta dem ned og bytte til nytt underlag. Da slipper dere å fjerne tapetlim. Dessuten lukter kanskje veggene fra 67 litt vondt også, og dere kan sjekke over isolasjonen i samme slengen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.