Oldboy Oldboy skrev:
Du skjærer til dine 5-10 cm isoleringsremser, klipper til 15-20 cm brede remser asfapapp som du bretter om "framkanten" på isoleringen og deretter trykker du inn remsene mellom stenderne. Med eksisterende hus må man gjøre det beste mulige etter hva som er praktisk mulig/rimelig.
tenkte faktisk på om man kan gjøre så. Takkar
 
  • Liker
Oldboy
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
tænkte faktisk på om man kan gjøre så. Takk
Løfter denne tråden igjen. Når jeg fjernet noen panelbord så jeg denne konstruksjonen.

Regel - Bord motsatt retning regel - Regel - Bord motsatt retning regel osv

Hvorfor denne byggemåten? Er det fordi man før bygde husene med de bordene man hadde for å få ned kostnaden, da dette lille huset ser ut som et lappeteppe med panelet, og det kan sitte paneldeler på 30cm skjøtet, så man fikk noe å feste dem i. Eller har det noen annen funksjon?

Er det for skjøtelengdens skyld letter det jo betydelig for meg da jeg kan ta bort dem og holde meg kun til reglene i så fall.
 
Nå er jeg ikke helt med på hvordan den nåværende konstruksjonen ser ut... Har du ingen bilder? Det ville forenklet betydelig for å forstå hvordan det faktisk ser ut.

Med tanke på at det er en liten enkel bod med tynne (?) vegger, antar jeg at det ikke er meningen at veggene skal bestå av mange lag med panel og lekter utenpå hverandre?

For enklere bygninger pleier det å fungere å bruke det man har liggende. Det gjør jeg på våre gamle driftsbygninger. Bare man har kontroll på byggfysikken, så er det ikke noe problem. Hvis ikke utseendet er så kritisk, eller det uansett blir en skjult konstruksjon, så spiller det jo ingen rolle. Det går også utmerket å skjøte for eksempel panelbord. De er ikke bærende, og hvis bare skjøten skråkapas, så ikke snø og vann blir liggende/trenger inn bak panelet, så fungerer det utmerket. Hvis man gjør pene presisjonskapninger og monteringer, blir skjøten nesten usynlig. Ønsker man å sikre helt mot at panelendene vrir eller buer seg ulikt mot hverandre, fester man en bordbit bak som låser dem sammen.

Man sparer veldig mye på arbeid og materialer (bord, spiker, demontering, for, vindtett, maling og maleri) ved bare å fjerne det som er dårlig på en fasade og skjøte inn med nytt. Normalt er det jo bare nederste enden som er dårlig.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nå er jeg ikke helt med på hvordan den nåværende konstruksjonen ser ut... Har du ingen bilder? Det ville lette vesentlig for å forstå hvordan det faktisk ser ut.

Med tanke på at det er en liten enkel bod med tynne (?) vegger, antar jeg at det ikke er meningen at veggen består av mange lag med panel og stendere utenpå hverandre?

For enklere bygninger pleier det å fungere med å bruke det man har liggende. Det gjør jeg på våre gamle økonomibygninger. Bare man har kontroll på sin byggfysikk, så er det ingen problemer. Om ikke utseendet er så kritisk, eller det uansett blir en skjult konstruksjon, så spiller det jo ingen rolle. Det går også utmerket å spleise for eksempel panelbord. De er ikke bærende, og dersom bare skjøten skråkapas så snø og vann ikke blir liggende/trenge inn bak panelet, så fungerer det utmerket. Gjør man pene presisjonskapninger og montering, blir skjøten nærmest usynlig. Vil man helgardere mot at panelendene vrir eller kuver seg ulikt mot hverandre, så fester man en bordbit bak som låser dem sammen.

Man sparer veldig mye på arbeid og materiale, (bord, spiker, demontering, lister, vindtetting, maling og beising) ved å bare fjerne det som er dårlig på en fasade og skjøte inn med nytt. Normalt er det jo bare nederenden som er dårlig.
Den er bygget som en vanlig konstruksjon, dvs med stendere på ca 37-43 cc. Men imellom har han satt en planke mellom (som sitter i ytterkant mot panelet) som føles som en "skjøteplanke" for panelet.
 
  • Rød husvegg med delvis fjernet panel, synlige trestendere og en brønn med ekstra tverrgående bord. Vindu i høyre del av bildet.
  • Rød veggkonstruksjon med trepaneler og innskutte trestykker som skarvbrøder mellom panelene, eksponerer innvendig byggestruktur.
  • Rød trevegg under bygging med synlige bjelker og en skarvbrett brukt som overgang mellom paneler. Rør går langs veggen ved siden av et hvitt vindu.
Ja, det kunne være en skjøteplate for panelet. Korte panelbiter må jo festes i noe. Det kan også være hvis noten/falsen er skadet og man trenger/ønsker å sikre at panelet holder seg på plass.

Den planken som stikker opp på diagonalen kan være ment som vindavstivning. Den er riktignok kort og spinkel, men likevel. Ideelt sett bør det være vindavstivninger i alle hjørner, og de bør strekke seg fra tak/hammerbånd til gulv/syll. (Synes tydelig på bindingsverkshus.)
 
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det skulle kunne være en skjøteplate for panelet. Korte panelbiter må jo festes i noe. Kan også være om not og fjær/ falser er skadet og man trenger/vil sikre at panelet holder seg på plass.

Den planken som stikker opp som sitter på diagonalen kunne være ment som vindavstivning. Den er riktignok kort og spinkel, men likevel. Ideelt skal det finnes vindavstivninger i alle hjørner og de skal gå fra takere/ bjelkebånd til gulv/svoll. (Synes tydelig på bindingsverkshus.)
Takk
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.