Hei, har en toalett- og dusjbygg ved hytta som trenger litt oppussing. Siden denne skal fjernes senere, vil jeg ikke bruke mye penger eller arbeid på den. Derimot må jeg bytte ut panelet da det nåværende har tørket så mye at det begynner å glippe.

Jeg vil gjøre alt arbeidet fra utsiden, altså ikke røre noe innvendig.

Det jeg ønsker å gjøre er å legge litt isolasjon for å beskytte vannet vinterstid, men også for å holde varmen ute om sommeren, da den alltid blir en badstue.

Jeg ser i glippene at den i dag bare består av innerpanel - Lekt - Ytterpanel. Altså ingen isolasjon eller vindtett duk osv.

Det innebærer også at i dag forsvinner fuktigheten greit ut på grunn av utettheten, så mitt arbeid må bevare denne funksjonen for å ikke stenge inne fukt i bygget og forårsake mugg.

Så hvordan gjør jeg dette på en best, enklest og billigst mulig måte for å få på plass litt isolasjon og nytt panel? Altså de ulike lagene

Takk på forhånd
 
Kommer litt an på hvor lenge det skal stå, men i prinsippet er det vel bare å sette asfaltpapp mot innsiden, deretter fylle med isolasjon, så asfaltpapp og deretter panel.
Hvis det ikke finnes, er det passende å lage et hull og montere en ventil i veggen.

Regner med at veggen/isolasjonen ikke blir tykkere enn 95 mm. Da kan fukt vandre relativt enkelt begge veier uten å bli innestengt for lenge slik at det dannes mugg.
Regner videre med at det ikke dusjes/spruter vann på veggen på innsiden.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kommer an på hvor lenge det skal stå, men i prinsippet er det vel bare å sette asfaltpap mot innsiden, deretter fylle med isolasjon, så asfaltpap og deretter panel.
Hvis det ikke finnes, er det lurt å ta et hull og montere en ventil i veggen.


Utgår fra at veggen/isolasjonen ikke blir tykkere enn 95 mm. Da kan fuktigheten vandre relativt enkelt i begge retninger uten å bli innestengt for lenge slik at det dannes mugg.
Utgår videre fra at det ikke dusjes/spruter vann på veggen på innsiden.
Nei, mer enn 95mm blir det ikke. Hvilken funksjon fyller asfaltpap da, og fester man den bare til de eksisterende stenderne?

Vann fra dusjen er i kabin så ikke noe vann derfra, og ventiler setter jeg jo som jeg vil.

Tenkte på Hunton Nativo som isolering muligens da den skal slippe gjennom fukt også. Men så kan man vel sette vanlig Bison vindduk utenfor isolasjonen med spikrekker som luftspalte eller?
 
N Nygge72 skrev:
Hvilken funksjon fyller asfapappen da, og stifter man den bare fast i eksisterende regler?
Den vindtetter slik at isolasjonen gjør noen nytte. Den slipper gjennom fukt, men ikke vind/trekk. Det går fint å stifte opp.
Vindtett duk gjør samme jobb som asfapappen, så det er hipp som happ. (Isolasjonen må være vindtettet på begge sider da ingen side er vindtett i seg selv.)

Du kan bruke hygroskopisk celluloseisolasjon, men det er billigere med vanlig glassull, om enn ubehagelig å jobbe med.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Den vindtetar så at isolasjonen gjør nytte. Den slipper gjennom fukt, men ikke vind/trekk. Naken kan festes opp. Vindduk gjør samme jobb som asfappapiret, så det er ett fett. (Isolasjonen trenger å være vindtett på begge sider siden ingen side er vindtett i seg selv.)

Du kan bruke hygroskopisk celluloseisolasjon, men det er billigere med vanlig glassull, selv om det er mindre behagelig å jobbe med.
Men lar vanlig glassull fukten vandre gjennom?
 
Ja.
Den eneste forskjellen er at glassullen ikke tar opp noe fuktighet selv. Det gjør hygroskopisk isolasjon som cellulosebasert. Men fuktigheten kan vandre fritt rett gjennom.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja.
Eneste forskjellen er at glassullen tar ikke selv opp noe fukt. Det gjør hygroskopisk isolering såsom cellulosabaserad. Men fukten kan vandre fritt rett igjennom.
Oldboy Oldboy skrev:
Ja.
Eneste forskjellen er at glassullen tar ikke selv opp noe fukt. Det gjør hygroskopisk isolering såsom cellulosabaserad. Men fukten kan vandre fritt rett igjennom.
Aha, det visste jeg ikke om. Trodde det bare var de ”naturliga” som slapp igjennom fukten
 
N Nygge72 skrev:
Aha, det visste jeg ikke om. Trodde det bare var de ”naturlige” som slapp igjennom fukten
Mineralull er neppe tett, det er derfor hus som bygges med mineralull også bygges med innvendig dampsperre (plast) for å unngå at fuktighet trenger ut i veggen og kondenserer når den kjøles ned.

Hygroskopisk innebærer evne til å absorbere og avgi fuktighet. Det skal gi en lignende evne som treet i stamme og panel til å håndtere fuktighet, blir den fuktig skal den kunne tørke ut igjen. Mineralullen har dårligere egenskaper for å tørke ut om den først har blitt fuktig (noe man som sagt forsøker å unngå ved hjelp av plast).

Med det sagt er det fullt mulig at mineralullen fungerer i ditt tilfelle. Spesielt som en kortsiktig, billigere løsning. Ventilasjonen blir nok viktig uansett, dusjområde uten tettsjikt høres ut som høy risiko for fuktproblemer.
 
Sist redigert:
  • Liker
Nygge72
  • Laddar…
Jeg vurderer om man skal legge nye stendere i det lille huset. Siden det er bygget med tynnere stendere og ingen standard cc mål enn hva man normalt bygger med i dag, og jeg også skal bytte de gamle vinduene som sitter i, vurderer jeg om man skal sette inn nye tykkere stendere muligens. Kan man da skru dem fast med vinkeljern/skråskruer og så bare kappe de gamle når de nye er på plass, eller er det noen risiko med det?
 
Prinsipielt bør det gå bra, men sjekk at takbjelkene/takstolene havner oppå bjelkene og ikke mellom, med mindre det er en grov stående bjelke som hammerbånd. (Samme sak med fundamentet hvis det er pilarfundament.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Prinsipielt bør det gå bra, men sjekk at taksperrene/takstolene havner oppå sperrene og ikke mellom, med mindre det finnes en grov stående regel som hammerbånd. (Samme sak med grunnlaget hvis det er plintgrunn.)
Dette er bare en liten "kub" på typ 2x3,5m eller lignende med veldig lite fall på taket. Bæres opp av 6 plinter (3 på hver side)
 
Kommer likevel an på hvordan hammarband og syll/bæreline er utført/dimensjonert. Men klart, det er et lite (lett?) tak som selv med Dalarnas snøsone ikke bør bli så tungt. Men man blir litt skeptisk til konstruksjonen når du vil forbedre veggen på grunn av glisne og spinkle veggstendere?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Beror ändå på hur hammarband och syll/bärlina är utförda/dimensionerade. Men visst, det är et lite (lett?) tak som även med Dalarnas snøsone ikke bør bli så tungt. Dog blir man litt skeptisk til konstruksjonen da du vil bedre på veggen pga glese og svake veggstendere?
Det er mer for at jeg vil ha nåværende standard. Det har stått stødig de 15 år jeg har hatt det til tross for noen ganger store snømengder. Så egentlig penger i sjøen om jeg bytter stendere trolig. Men isolasjon og ny panel trengs.
 
Hvor viktig er vindtettingen på innsiden av dette? Har sett på stenderne bak litt og huset er bygd med doble stendere som ikke har mer enn 5-10 cm mellomrom, dvs får ikke mulighet til å stifte papir på disse, så blir det et mellomrom på ca 50 cm så kommer disse doble stenderne igjen.

Føles som man enten må droppe pappen om den ikke er så viktig, eller legge om stenderne om den må på plass.
 
Du skjærer til dine 5-10 cm isolasjonsstrimler, klipper til 15-20 cm brede strimler asfapapp som du bretter rundt "framkanten" på isolasjonen og deretter trykker du inn strimlene mellom stenderne. Med eksisterende hus må man gjøre det beste mulige ut fra hva som er praktisk mulig/rimelig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.