C
J jawen skrev:
Men for å få så kraftig frostsprengning som trådstartaren har, så har noe "gjort feil".
Javisst, i TS tilfelle er det sikkert slik at det primært har kommet inn fuktighet ovenfra, det sier jeg ikke imot.

Men selv om muren hadde vært dekket så er det en dårlig idé å pusse med C-bruk så nær bakken.
Det er kapillærsuging fra bakken, men det er også sprut fra bakken og vegetasjon rundt samt ikke minst snø. Det kan klare seg en tid, men så snart det blir ugunstige forhold med raske vekslinger mellom regn og frost så tar det skade.

F
C cpalm skrev:
Javisst, i TS tilfelle er det sikkert slik at det primært har kommet inn fukt ovenfra, det sier jeg ikke imot.

Men selv om muren hadde vært dekket, er det en dårlig idé å pusse med C-mørtel så nær bakken.
Det er kapillærsug fra bakken, men det er også sprut fra bakken og vegetasjon rundt om samt ikke minst snø. Det kan klare seg en tid, men så fort det blir ugunstige forhold med raske vekslende mellom regn og frost så får det gjennomgå.
Jeg har en lecamur, men to meter høy pusset med C. Fikk lignende problem. La på en plate for å se hva som skjedde, og frostsprengningene forsvant helt. Nå står min på berg, men den ene siden er fylt opp ca 20 cm, og bakken er alltid våt, men ser ingen påtagelige frostsprengninger der.

• Liker
jawen
  • Laddar…
N
F fsn skrev:
Jeg har en lecamur fast to meter høy pusset med C. Fikk lignende problem. La på en plåt for å se hva som skjedde og frostsprengningene forsvant helt. Nå står min på berg men den ene siden er tilbakefylt ca 20 cm og bakken er alltid våt men ser ingen påtagelige frostsprengninger der.
Er du sikker på at det ikke er A eller B mørtel de nederste 15-30 cm?
Det er jo det vanlige at man gjør en sokkel med det mørtelen.
Og så C-mørtel eller svakere ovenfor.

Rejäl skrev:
Mye spekulasjoner
Ja, jeg legger ned mine meninger i denne tråden.
Man orker ikke som yrkesperson, diskutere & krangle i alle tråder med "alle som vet best."

Ikke rart at man gir opp å logge inn på et helt år.

N
J jawen skrev:
Man orker ikke som yrkesmann, diskutere & krangle i alle tråder med "alle som vet best.

Ikke rart at man gir blaffen i å logge inn på et helt år.
Ok.
Jeg er enig i dine meninger og kunnskap.
Men som yrkesmann må man jo vite at det
ikke finnes noe sted i Sverige.
Man faktisk pusser en sokkel med C-bruk.
Eller pusser noe mot mark med C-bruk
Det pusses med A eller B bruk.
Bare som info for deg.

Sist redigert:
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
P
J jawen skrev:
Man orker ikke som yrkesmann, diskutere & krangle i alle tråder med "alle som vet best.

Ikke rart at man gir opp å logge inn på et helt år.
Med den kunnskapen så kanskje man skal bare lese i et år kanskje?!?
Har ofte hatt samsyn med deg men ikke i denne tråden..

Sist redigert av en moderator:
F
N neo11 skrev:
Er du sikker på at det ikke er A eller B bruk de nederste 15-30 cm?
Det er jo det vanlige at man gjør en sokkel med det bruket.
Og så C-bruk eller svakere over.
Jeg er 100% sikker på at det bare er pusset med C. Misforstå meg ikke, det er ikke sånn at pussen med markkontakt er upåvirket, men forskjellen når jeg fuktsikret toppen gjorde 90%.. man så også at det ikke frøs i stykker nedenfra, men snarere ovenfra.

• Liker
jawen
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jeg er enig i dine meninger og kunnskap.
Men som yrkesmann må man jo vite at det
ikke finnes noe sted i Sverige.
Man faktisk pusser en sokkel med C-bruk.
Eller pusser noe mot mark med C-bruk
Det pusses med A eller B bruk.
Bare som info for deg.
Hvorfor skal TS ha en sokkel engang på type 2 skift, helt meningsløst.

TS har ikke noe drenerende bærelag under muren.
TS har dessuten våt jord helt inn til murningen.
Visse deler ser ut til å ha 30 mm tykk puss.
Og ingen beskyttelse/tak som tar regnet.

Du kan tro fortsatt at det handler OM, at problemet er skapt av at TS har brukt C bruk.

Og en slamming med rent A bruk hadde heller ikke holdt i lengden, da Lecaen & slammingen vil ekspandere ulikt på solrike dager, & A bruk har ingen bevegelsesmargin.

N
Ja, alt handler om taket.
Hadde det fantes tak, så hadde det holdt lenge med c bruk.
Men i dette tilfellet, når det i tillegg er en kallmur så er A eller B bruk det man skal bruke.
På hele muren.
B bruk har bedre bevegelsesrom, men med tanke på mark etc.
Så hadde jeg valgt Cementbruk A.

J jawen skrev:
drenerende bærelag under muren.
TS har dessuten våt jord helt inn mot muren
Hvis muren skulle ha tak, finnes det anbefalinger om hvor stort overheng taket bør ha?
Holder det med minimalt overheng (noen mm) ?

N
Skulle vel si minst 2-5 cm.
Og alle tak må ha en stopp for "regndråpen".
Har man et stentak sager man et spor i steinen så droppen stopper der og så går ned på bakken, i stedet for å havne på muren. Har man platetak så stopper jo droppen på drypplisten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.