3.368 lest ·
25 svar
3k lest
25 svar
Hvordan ble puss dårlig om vinteren
Javisst, i TS tilfelle er det sikkert slik at det primært har kommet inn fuktighet ovenfra, det sier jeg ikke imot.J jawen skrev:
Men selv om muren hadde vært dekket så er det en dårlig idé å pusse med C-bruk så nær bakken.
Det er kapillærsuging fra bakken, men det er også sprut fra bakken og vegetasjon rundt samt ikke minst snø. Det kan klare seg en tid, men så snart det blir ugunstige forhold med raske vekslinger mellom regn og frost så tar det skade.
Jeg har en lecamur, men to meter høy pusset med C. Fikk lignende problem. La på en plate for å se hva som skjedde, og frostsprengningene forsvant helt. Nå står min på berg, men den ene siden er fylt opp ca 20 cm, og bakken er alltid våt, men ser ingen påtagelige frostsprengninger der.C cpalm skrev:Javisst, i TS tilfelle er det sikkert slik at det primært har kommet inn fukt ovenfra, det sier jeg ikke imot.
Men selv om muren hadde vært dekket, er det en dårlig idé å pusse med C-mørtel så nær bakken.
Det er kapillærsug fra bakken, men det er også sprut fra bakken og vegetasjon rundt om samt ikke minst snø. Det kan klare seg en tid, men så fort det blir ugunstige forhold med raske vekslende mellom regn og frost så får det gjennomgå.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Er du sikker på at det ikke er A eller B mørtel de nederste 15-30 cm?F fsn skrev:
Det er jo det vanlige at man gjør en sokkel med det mørtelen.
Og så C-mørtel eller svakere ovenfor.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Ok.J jawen skrev:
Jeg er enig i dine meninger og kunnskap.
Men som yrkesmann må man jo vite at det
ikke finnes noe sted i Sverige.
Man faktisk pusser en sokkel med C-bruk.
Eller pusser noe mot mark med C-bruk
Det pusses med A eller B bruk.
Bare som info for deg.
Sist redigert:
Med den kunnskapen så kanskje man skal bare lese i et år kanskje?!?J jawen skrev:
Har ofte hatt samsyn med deg men ikke i denne tråden..
Sist redigert av en moderator:
Jeg er 100% sikker på at det bare er pusset med C. Misforstå meg ikke, det er ikke sånn at pussen med markkontakt er upåvirket, men forskjellen når jeg fuktsikret toppen gjorde 90%.. man så også at det ikke frøs i stykker nedenfra, men snarere ovenfra.N neo11 skrev:
Hvorfor skal TS ha en sokkel engang på type 2 skift, helt meningsløst.N neo11 skrev:
TS har ikke noe drenerende bærelag under muren.
TS har dessuten våt jord helt inn til murningen.
Visse deler ser ut til å ha 30 mm tykk puss.
Og ingen beskyttelse/tak som tar regnet.
Du kan tro fortsatt at det handler OM, at problemet er skapt av at TS har brukt C bruk.
Og en slamming med rent A bruk hadde heller ikke holdt i lengden, da Lecaen & slammingen vil ekspandere ulikt på solrike dager, & A bruk har ingen bevegelsesmargin.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Ja, alt handler om taket.
Hadde det fantes tak, så hadde det holdt lenge med c bruk.
Men i dette tilfellet, når det i tillegg er en kallmur så er A eller B bruk det man skal bruke.
På hele muren.
B bruk har bedre bevegelsesrom, men med tanke på mark etc.
Så hadde jeg valgt Cementbruk A.
Hadde det fantes tak, så hadde det holdt lenge med c bruk.
Men i dette tilfellet, når det i tillegg er en kallmur så er A eller B bruk det man skal bruke.
På hele muren.
B bruk har bedre bevegelsesrom, men med tanke på mark etc.
Så hadde jeg valgt Cementbruk A.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 470 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.470 innlegg
Skulle vel si minst 2-5 cm.
Og alle tak må ha en stopp for "regndråpen".
Har man et stentak sager man et spor i steinen så droppen stopper der og så går ned på bakken, i stedet for å havne på muren. Har man platetak så stopper jo droppen på drypplisten.
Og alle tak må ha en stopp for "regndråpen".
Har man et stentak sager man et spor i steinen så droppen stopper der og så går ned på bakken, i stedet for å havne på muren. Har man platetak så stopper jo droppen på drypplisten.
Klikk her for å svare