2.644 lest ·
2 svar
3k lest
2 svar
Hvordan beregnes linjelast langs gavlside på bygning med saltak
Hei,
Prøver å finne ut hvordan linjelasten langs kortsiden på en bygning med saltak beregnes, tar gjerne imot hjelp.
For langsiden vet jeg jo at halve taklasten tas opp av veggen, i mitt tilfelle:
Takets lengde: 11 m
Takhalvans bredde (horisontalplan): 3 m
Snøsonen: 4
Takets egenvekt: 0,3 kN/m2 (platetak på undertak med underlagspapp)
11 x 3 = 33 kvm
33 x 4,3 = 142 kN
71 / 11 = 6,5 kN/m
For kortsiden kommer jo også mønens trykk, men ikke noe takfall... Kanskje ikke et praktisk problem å bruke samme verdi som for langsiden? Finnes det derimot en beregningsmodell for det ville det vært interessant å få vite
Prøver å finne ut hvordan linjelasten langs kortsiden på en bygning med saltak beregnes, tar gjerne imot hjelp.
For langsiden vet jeg jo at halve taklasten tas opp av veggen, i mitt tilfelle:
Takets lengde: 11 m
Takhalvans bredde (horisontalplan): 3 m
Snøsonen: 4
Takets egenvekt: 0,3 kN/m2 (platetak på undertak med underlagspapp)
11 x 3 = 33 kvm
33 x 4,3 = 142 kN
71 / 11 = 6,5 kN/m
For kortsiden kommer jo også mønens trykk, men ikke noe takfall... Kanskje ikke et praktisk problem å bruke samme verdi som for langsiden? Finnes det derimot en beregningsmodell for det ville det vært interessant å få vite
Beste svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Har du en takstol på gavlen så får du ingen last på gavlveggen.
Er gavlen bærende så får hele gavlveggen bærende så blir lasten ca 2x1,2 meter av langsiden pluss takutstikket.
Om gavlveggen konstrueres med samme dimensjoner som langsiden ser jeg ingen grunn til å bekymre seg for at gavlen holder.
Protte
Er gavlen bærende så får hele gavlveggen bærende så blir lasten ca 2x1,2 meter av langsiden pluss takutstikket.
Om gavlveggen konstrueres med samme dimensjoner som langsiden ser jeg ingen grunn til å bekymre seg for at gavlen holder.
Protte
Klikk her for å svare