Men er den ikke allerede bygd? Hvordan føles det når du går på den?
Om den ikke svikter mye så er det helt greit. En trekonstruksjon knekker ikke plutselig uten forvarsel. Du vil få nedbøyning og deformasjoner som varsler om det er underdimensjonert.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Aha jeg legger på noen 28mm terrassebord og tester.
Jeg kanskje skal legge enda tykkere terrassebord?
Valgene er:
28x120
28x145
34x145

Rickard.
Tykkere terrassebord kan gjøre mye for følelsen, men det gjør egentlig ingenting for svikten i selve konstruksjonen. Det er altså bare hvor mye det svikter mellom gulvbjelkene som tykkelsen på terrassebordet gjør stor forskjell.

Jeg har 4 meter mellom vegg og ytre bjelke. (Rommet under fungerer som carport) Bruker bjelker på 45x220 med cc 50 og 28x145 terrassebord. Det opplever jeg som helt stivt, selv når vi har hatt fest og sikkert vært 20 personer på dekket.

Jeg er tvilende til tanken om at beregningen av nyttelast for en balkong skulle være avhengig av konstruksjonsmåten. Jeg tror heller at det er et uttrykk for den høyere høyden over bakken som en balkong normalt representerer. Jeg har gått gjennom et antall eldre byggforskrifter for å se om man kan finne en linje. I både SBN 75 og Byggforskriftene fra 1988 gjelder de samme reglene for balkonger som for takterrasser, noe jeg mener støtter min tolkning. BABS 46, som var den første svenske riksgjemensamme byggforskriften, sier 400 kg/m2 for balkonger og 300 kg/m2 for terrasser.

Jeg synes at høyde over bakken rimeligvis er en faktor som styrer valget av sikkerhetsklasse og ikke nyttelast. Den større nyttelasten for balkonger antar jeg skyldes at det er en så liten overflate. Problemet med flatebelastning er at den totale lasten kan bli for liten på små flater.

Sammenlign motsatsen ved store overflater da man under visse omstendigheter får gjøre lastreduksjon.

• Liker
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Jeg tror også at balkongens begrensede areal kan ha påvirket valget av nyttelast. Det er også interessant å se hvordan normkonstruktørene gjennom årene prøver med ulike inndelinger av lastene for å finne mer rettferdige beregningsmåter, for deretter å vende tilbake til den enkle overflatebaserte. En kompetent konstruktør kan alltid gjøre avvik hvis han kan verifisere dem. Visse regler innen byggelovgivningen er spesielt seiglivede, vanligvis de som mangler vitenskapelig grunnlag. Et godt eksempel er regelen om 4,5 m til tomtegrensen. Den dukker først opp i Bygningsloven for rikets byer fra 1874 og finnes fortsatt i PBL (eller om det er PBF).

• Liker
Fotografen
  • Laddar…
Ja det er alltid interessant å spore forskjellige regler og begreper tilbake til de aller første skriftene.

fgo fgo skrev:
Dette er svensk tre anbefalinger på dimensjoner på terrassebjelkelaget ved cc600
[bilde]
Ja det stemmer jo isåfall med det jeg skrev, at en 45x220 C30 skulle være tilstrekkelig. (tabellen er for C14)

larsbj larsbj skrev:
Ja det stemmer jo isåfall med det jeg skrev, at en 45x220 C30 skulle være tilstrekkelig. (tabellen er for C14)
Har ikke sagt at du har feil i dimensjon bare rettet dimensjonerte laster for balkong.

Synes det er litt merkelig at en snekker ikke kan bruke en enkel app for å fange opp anbefalte dimensjoner på virke. Det tok meg 5 min å sjekke disse.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Har ikke sagt at du tar feil i dimensjon, bare rettet dimensjonerte laster for balkong.

Synes det er litt rart at en snekker ikke kan bruke en enkel app for å fange opp anbefalte dimensjoner på trevirke. Det tok meg 5 min å sjekke disse.
Helt enig, tommelfingerregler for spennvidde-dimensjoner er noe mange snekkere har kontroll på.

• Liker
fgo
  • Laddar…
Kommer tilbake når jeg har prøvehoppet på trallen

• Liker
larsbj
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Kommer tilbake når jeg har testhoppet på trallen
Ikke fall ned!

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Hører dere ikke fra meg mer så vet dere hvordan det gikk….

• Wow
  • Liker
  • Haha
Jonobe og 4 andre
  • Laddar…
Altså, den utbredte lasten kommer vel ffa fra snølasten som blir når en halvmeter våt snø ligger der i mars måned... ? Jeg tror balkongen kommer til å overleve. Legg ikke trallen for tett bare så smeltevannet kan renne gjennom. Tenk på at våt trall ekspanderer. Så selv om du har store springer om sommeren så kan det bli helt tett på våte vinterdager.

• Liker
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.