T tobbbias skrev:
Altså, den utbredte lasten kommer vel først og fremst fra snølasten som blir når en halvmeter våtsnø ligger der i mars måned... ? Jeg tror balkongen vil overleve. Legg ikke terrassebordene for tett bare slik at smeltevannet kan renne gjennom. Tenk på at våt treverk ekspanderer. Så selv om du har store mellomrom om sommeren så kan det bli helt tett på våte vinterdager.
Nei det gjør den ikke.
Leser du litt så ser du at den utbredte lasten som balkonger dimensjoneres etter er 3,5 kN/m².
Mens snølasten er forskjellig for forskjellige deler av landet.

Da jeg førte en dialog med en konstruktør under utdannelsen oppnås ikke lastkombinasjonen med person og snølast. Da mengden snø gjør at man ikke kommer ut på balkongen.

• Liker
Jakobk og 2 andre
  • Laddar…
Jeg bor i Göteborg

fgo fgo skrev:
Nei det gjør den ikke. Leser du litt så ser du at den utbrede lasten som balkonger dimensjoneres etter er 3,5 kN/m². Mens snølasten er ulik for ulike deler av landet.

Når jeg førte en dialog med en konstruktør under utdanningen, oppnås ikke lastkombinasjonen med person og snølast. Da mengden snø gjør at man ikke kommer ut på balkongen.
Stemmer sikkert, ts virker å bo typ i snøsonen 1,5 eller 2. Helt riktig, man trenger ikke regne begge ikke engang som lastkombinasjon.

Det kan komme snø her på vestkysten men ikke som øvrige landet. 2dm kanskje noen dager

• Liker
snoooze
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Okei, da har jeg et problem. Jeg må begynne å sette doble 170x45mm siden mine frilengder er 3,29m
2 stk. 170x45 mm tilsvarer ganske nøyaktig 1 stk. 220x45 mm hvis man ser på nedbøyningen. Nedbøyningen avhenger av høyden i kubikk og lineært av bredden. Fra et styrkeperspektiv blir 2 stk. 170x45 sterkere enn én 220x45 mm. Dette skyldes at bøyespenningen avhenger av høyden i kvadrat.

• Liker
Albireo
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Nei, det gjør den ikke.
Leser du litt så ser du at den utbredte lasten som balkonger dimensjoneres etter er 3,5 kN/m².
Mens snølasten er forskjellig for ulike deler av landet.

Da jeg førte en dialog med en konstruktør under utdanningen oppstår ikke lastkombinasjonen med person og snølast. Da mengden snø gjør at man ikke kommer ut på balkongen.
Okok. Du vet nok mest :)
Da jeg regnet på repos til trapper, det er jo nesten likverdig som en balkong, så brukte jeg 3kN/m2 i Svedala, men 5kN/m2 i Tyskland. Tjocka tyskar:p men det litt morsomme i det hele var at punktlasten i Swe var på 3kN mens den var på 2 kN i Tyskland. Dog hadde de mindre føtter i Tyskland for der skulle punktlasten applikeres på 5x5 cm men i Swe så fikk man bruke 10x10 cm :crysmile:
Så, jeg tror fortsatt at TS kan bruke sin balkong :)
Dimensjoneringsreglene er gode hjelpemidler om man vil ha ryggen fri. Men sunn fornuft rekker ofte godt med. Om jeg husker riktig var balkongen 8x3,3 m. Den arealet ganger 350kg/m2 blir 9,2 tonn. Eller 90 bastante karer...
Jeg gjetter at de aldri vil være flere enn 25 bastante på den balkongen... :cool:(y)

T tobbbias skrev:
Okok. Du vet nok mest :)
Når jeg regnet på vilplan til trapper, det er jo nesten likeverdig som en balkong, så brukte jeg 3kN/m2 i Svedala, men 5kN/m2 i Tyskland. Tykkfalne tyskere:p men det litt morsomme i det hele var at punktlasten i Sve var på 3kN mens den var på 2 kN i Tyskland. Dog hadde de mindre føtter i Tyskland for der skulle punktlasten påføres på 5x5 cm men I Sve så fikk man bruke 10x10 cm :crysmile:
Så, jeg tror fortsatt at TS kan bruke sin balkong :)
Dimensjoneringsreglene er gode hjelpemidler om man vil ha ryggen fri. Men sunn fornuft rekker ofte godt med. Om jeg husker rett var balkongen 8x3,3 m. Det arealet ggr 350kg/m2 blir 9,2 tonn. Eller 90 bastante karer...
Jeg gjetter at de aldri kommer til å være flere enn 25 bastante på den balkongen... :cool:(y)
Dog, det jeg misliker når man bygger litt klent er at man kan få kjedelige egenfrekvenser som kan føre til en gyngete konstruksjon. Slike ting kan jeg irritere meg mye på. Men TS vil jo merke selv når han hopper rundt på balkongen om det ble en trampoline eller ikke :)

R Rolle85 skrev:
Jag bor i göteborg
De va la gött...!;)

Uansett, enten lar man en bygningsingeniør regne ut fra norm, eller så gjør man det på gammelt bondevis (basert på god tilgang på treverk fra egen skog) dvs overdimensjonerer. Skikkelig.;)

• Liker
El-Löken66 og 1 annen
  • Laddar…
Nå har jeg hoppet litt. Føler ingen svikt?
Kjøpte en prøveplanke på terrassebord 145x34mm. Med denne har jeg 1cm klaring til balkongdøra. Bør jeg gå for 28mm terrassebord i stedet, eller krymper min 34mm til typ 30mm om et år?
Person står på en treramme ved en balkongdør, inspeksjon av terrassebord for montering. Dørkarmen er synlig, ingen svikt merkes i rammen. Hvit balkongdør over en treplanke med metallbolter sett fra siden. Bilde av terrassebord ved balkongdør, viser trallplankens passform med omtrent 1 cm klaring til døren.

Hva sier dere.

Krymper den på høyden med tiden?

Den krymper mest radielt fra kjernen regnet. Det gir en del på bredden, men i høyden blir det kanskje bare 1 mm.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Jeg skal legge en plate under, så jeg bør i så fall lande på en glippe om 1cm. Er det ok over tid?

Er bare dørene ordentlig opphengt så bør det ikke være noe problem.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Hvordan vet jeg om de er hengt opp riktig? De hang på festene fra fabrikk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.