Jeg lurer rett og slett på om man kan si hva en balkong tåler å bære i vekt?
Byggerne satte opp en balkongramme for meg. Dette er situasjonen:

- Den er forankret i bakken med betongfundament i forkant. I bakkant er den forankret via bærende linje i husets liggende bjelker bak ytterpanel (220x45).
- Bærende linje i 220x45.
- 50cc mellom bjelkene (170x45).
- Den bærende linjen i forkant er felt inn i stolpene slik at den hviler inne i disse.
- Stolpene er 125x125 impregnert.

Kan man si på en omtrentlig? Går det å regne ut?
Vis vedlegget 522806 En halvferdig balkongram i tre er bygget på baksiden av et hus, med stolper som står i en grønn hage. En barnebil står i forgrunnen.

• Bilde av en strukturell tegning av en balkongram, viser dimensjoner: 8,5 m bredde, 3,5 m høyde, med regelverk og forankringsdetaljer.
Det kan man såklart gjøre.
Normalt tenker man ikke så, men man dimensjonerer etter en foreskrevet belastning som er standard, og bygger etter den.
Man kan nok si at din balkong ligger i underkant hva gjelder dimensjoner, noe som ikke betyr at den kommer til å rase, men kanskje svikte litt om man er mange folk, og muligens bøye seg ned over tid.
Det burde vært doble 45x220 i den fremre bæringen og 45x220 c30 i bjelkelaget.
Husker ikke nøyaktig hva dimensjonerende last er for balkong men tror det ligger på et sted rundt 1,5kN/m2 altså ca 150kg per kvadratmeter så i det finnes det jo en solid margin, blir mange personer på din

ok, kan jeg sette inn doble bjelker litt her og der for å hjelpe? På midten ligger tre bjelker f.eks?

Jeg satt og så på noen andres tegning og jeg opplevde dens mål på søyler/plank som ganske små sammenlignet med mine?

Bygningsplan for terrasse med doble bjelker markert i røde sirkler, viser detaljert plassering av stolper og plank for ekstra støtte.

Dimensjonerte laster for balkong er:
3,5 kN/m² og punktlast på 2,0 kN.

Når jeg regnet på balkonger under studietiden, husker jeg at dimensjonene på treverket ble ganske store for å klare belastningene.

Ok skal jeg legge doble bjelker?

fgo fgo skrev:
Dimensjonerte laster for balkong er:
3,5 kN/m² og punktlast på 2,0 kN.

Når jeg regnet på balkonger under studietiden minnes jeg at dimensjonene på virket ble ganske store for å klare av lastene.
Tror at den høyere sifferet bare gjelder balkong som.er av konsolltype, men er usikker.
Er på ferie så jeg har ingen bøker
TS balkong er mer en veranda og bør kunne dimensjoneres deretter.

R Rolle85 skrev:
Ok skal jeg legge doble bjelker?
Helst komplettere med 45x220, beste måten å fjerne risikoen for svikt.

larsbj larsbj skrev:
Tror at den høyere siffran bare gjelder balkong som.er av konsolltyp, men er usikker. Er på ferie så jeg har ingen bøker TS balkong er mer en altan og bør kunne dimensjoneres deretter.
Dette er svensk tres anbefalinger på dimensjoner på altandekket ved cc600 Dimensjoneringstabell for trelast til terrassebjelker. Viser dimensjoner og tillatt fri lengde for C24 og C14, med valgjokkvirke på 45mm og 70mm.

Ok, da har jeg et problem. Jeg må begynne å sette doble 170x45mm siden mine frilengder er 3,29m.

Dessverre har du litt problemer.
Det er høyden på bjelkene som påvirker mest.

Her har du for cc300 obs at det er C24
Beregning av dimensjonering for trelast med senteravstand 300 mm og tykkelse 45 mm, inkludert anbefalte dimensjoner for fri lengde på 3,5 meter.

Så hvordan kan jeg ettermontere nå? Doble stendere eller legge stender under nåværende eller lignende?

Jeg synes det er mer en liten terrasse enn en balkong. Uansett benevning dimensjoneres den som et bjelkelag med to støtter, balkonger er oftest innspent kun i huset.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Nå er jeg bekymret. Hvordan kan jeg etterkonstruere? Doble lekter?

Ser nå at mine frie lengder er 3,28 og ikke 3,5m

Last ned appen lathunden fra en eller annen appstore så kan du teste deg fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.