34.450 lest ·
25 svar
34k lest
25 svar
Hvordan avveksler jeg takstol som er i veien for skorstein?
Om du har flaks så er de bare å kappe takstolen fordi det er cc 600 mm. Men da trenger man å vite alle mål på takstolene og hva som er på taket, f.eks. råspont og takstein. Det enkleste for å få svar er å hente ut noen bra snekkere som ser på det. Så kanskje du slipper mye krongel..
Stor takk for alle svar. Framfor alt til Mathias for at du tok deg tid til å legge inn alle bildene og forklare hvordan du gjorde det.
Selv om jeg ikke har bestemt nøyaktig hvordan jeg skal gjøre ennå, har jeg fått en klart bedre forståelse for hvordan jeg kan og bør gjøre.
Jeg skal prøve å legge inn egne bilder når jeg er ferdig, så får vi se om det blir totalslakt eller ikke
Undertaket består bare av masonitt med takstein på. Jeg gjetter at det er derfor takstolene sitter cc 600 mm.
Selv om jeg ikke har bestemt nøyaktig hvordan jeg skal gjøre ennå, har jeg fått en klart bedre forståelse for hvordan jeg kan og bør gjøre.
Jeg skal prøve å legge inn egne bilder når jeg er ferdig, så får vi se om det blir totalslakt eller ikke
Undertaket består bare av masonitt med takstein på. Jeg gjetter at det er derfor takstolene sitter cc 600 mm.
En idé, å diskuteres og følges på egen risiko.
MathiaS forslag om å ikke kutte overarmen tror jeg er utmerket.
Men med 60cc, burde det ikke holde med en tradisjonell avveksling på underarmen i kombinasjon med 4 stag på diagonalen i hvert fag.
Dvs. kutte av underarmen der skorsteinen skal stå.
Deretter fester du en ny bjelke i samme dimensjon som underarmen i den kappede underarmen og takstolene ved siden av. Nå har du fire fag. I disse fagene kan du sette en ytterligere bjelke på diagonalen i respektive fag. Ovenfra skal det se ut som en X, med skorsteinen i midten.
Dessuten kan du sette sammen over- og underarm med noen vertikale bjelker.
MathiaS forslag om å ikke kutte overarmen tror jeg er utmerket.
Men med 60cc, burde det ikke holde med en tradisjonell avveksling på underarmen i kombinasjon med 4 stag på diagonalen i hvert fag.
Dvs. kutte av underarmen der skorsteinen skal stå.
Deretter fester du en ny bjelke i samme dimensjon som underarmen i den kappede underarmen og takstolene ved siden av. Nå har du fire fag. I disse fagene kan du sette en ytterligere bjelke på diagonalen i respektive fag. Ovenfra skal det se ut som en X, med skorsteinen i midten.
Dessuten kan du sette sammen over- og underarm med noen vertikale bjelker.
Jeg lot takbok regne på en W-fackverkstakstol i 27° og spennvidde 8 meter snøsonen 2,5.MathiasS skrev:
takstoler cc1200.
Trekkraften i underrammen regnet programmet ut til 26,8 kN.
(Ved full snølast selvfølgelig)
26 kN i trekkraft er selvfølgelig ingen sak for selv en svak regel å klare.
Men 2,6 tonn i trykk utover på veggene sine overkant føles vel litt skummelt ...
Sist redigert:
Micke, jeg er som du vet ingen konstruktør, men slik en fagverksstolper er konstruert så tar jo veggene bare opp vertikale laster. Vi må jo i størst mulig grad sørge for at det fortsetter å være slik.
Man kan jo også se det som at i opprinnelig tilstand overføres ingen vertikale krefter til veggen, takstolen er selvbærende og i ro i sideveis uansett taklast.
Når vi har kuttet underarmen finnes det definitivt ingenting som kan overføre 2.6t trykk til veggen........
Man kan jo også se det som at i opprinnelig tilstand overføres ingen vertikale krefter til veggen, takstolen er selvbærende og i ro i sideveis uansett taklast.
Når vi har kuttet underarmen finnes det definitivt ingenting som kan overføre 2.6t trykk til veggen........
Akkurat, ved å ikke kutte underrammen, fordi det er jo den som tar seg av de kreftene, så det kun gjenstår vertikale krefter på veggene.MathiasS skrev:
Jeg er heller ingen konstruktør ...
Sist redigert:
Uansett hvordan man gjør avvekslingen blir det bare store krefter i veggen om takstolens innfesting kan overføre kreftene. Her i huset sitter takstolene med noen få spiker, så veggen vil nok stå igjen og takstolen begynner å rotere..... 
I teorien, og som det ser ut også i praksis, er det jo de tverrgående bjelkene i bildene som overfører strekk- og trykkrefter til nærliggende takstoler. Beviselig fungerer det også med dimensjonerende snølast på taket, jeg har testet...
I teorien, og som det ser ut også i praksis, er det jo de tverrgående bjelkene i bildene som overfører strekk- og trykkrefter til nærliggende takstoler. Beviselig fungerer det også med dimensjonerende snølast på taket, jeg har testet...
En annen måte å finne ut hva som fungerer på er å bruke utprøvde konstruksjoner. Jeg glemte å nevne det tidligere, men konstruksjonen jeg la inn noen bilder av ovenfor er en kopi av den avvekslingen som er gjort rundt min tidligere skorstein. Dog har jeg bygget kraftigere i alle henseender. Avvekslingen ble gjort i 1947 og ser fortsatt ut til å fungere. Det er nok for meg iaf.
Klikk her for å svare