Balkongen består av en betongplate med fliser på. Ved ytterkanten finnes en drypp-blikk som går inn under siste flisraden.
Fugemassen går ikke helt ut, men slutter 3-4 cm inn fra kanten. Deretter har de lagt en streng tetningsmasse ytterst. Nå etter fem år blomstrer rusten friskt. Jeg begynte å fjerne alt løst, og bak tetningsmassen var det en fuktig, klissete søle. Tetningsmassen ser ut til å ha dannet sprekker både mot flisene og mot blikken. Vann har rent inn uten mulighet til å tørke opp --> rust.
Nå vil jeg gjerne trykke noe inn i sprekken som kan gi mer støtte til flisene (det høres hult ut). Og tette alt ordentlig bedre.
Hva slags materiale skal jeg bruke for det? Finnes det noe sementbasert som kan støtte flisene og feste mot den rustne jernflaten i sprekken? Det må være noe elastisk også.
Hva skal jeg velge?
Har betongplaten tetningslag (kanskje om det ikke lekker gjennom) men fugene mellom platene er ikke tette, der går vann og fukt ned, kanskje renner under platene og ut på kanten, du sier rust, hva er det for et plate-materiale
Du har ingen fliser igjen? Hos mine foreldre som har en stor betongterrasse med kjeller under ble klinker satt på kanten som gikk ned ca 1cm fra platens underkant som en dryppnese. Ble virkelig bra.
Det hvite som vises er utlaking av sement eller kalkmateriale, og kommer nedenfra platene ser det som et problem, renner det vann bak platen, du må krype med speil og se, om ikke så er sikkert platen under tettesjiktet (det er bra) kanskje vannet går rundt kanten, vann renner rundt pga. overflatespenningen og kan gå inn i fugen som lakker ut og kanskje fryser i stykker, hva skjer om du tetter til og vann står igjen under platene, tørker ikke ut, og det fryser på,
Det går å bruke mykfug eller fugemasse, mykfug vil tette igjen for vannet som går ned i fugene, ingen større fare om sommeren (blir kanskje litt sjø under, men tørker ut), men når det begynner å fryse, vil nok platene hoppe opp. Fugen er litt bedre, slipper igjennom en del vann så den tåler frysing, men ingen garanti.
Det går an å bruke mjukfog eller fugemasse, mjukfog kommer til å tette for det vannet som går ned i fugene, ingen større fare om sommeren, (blir kanskje litt sjø under men tørker ut), men når det begynner å fryse, så vil nok platene hoppe opp, fuge er litt bedre, slipper gjennom en del vann så det klarer frysing, men ingen garanti
Nei, jeg ville bare demonstrere hvor vanskelig det kan være å forstå tekster når man skriver i ett uten å avslutte setninger. De beste tipsene kan bli uklare.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.