Hei!
Er det noen som vet hvordan man pent kan avslutte en hulkillist i et skråtak mot et hjørne der den ikke kommer til å møte en annen list? Bildet viser hvor jeg kommer til å sette listen, der skråtaket møter gavlveggen (lilla linjen i bildet). Jeg har ikke tenkt å sette noen list der taket møter den andre veggen, altså mellom B og C. Hvordan kan jeg avslutte hulkillisten så den slutter så tett som mulig mot alle deler av hjørnet der A, B og C møtes? Finnes det en god måte, eller må jeg sette en list også mellom B og C for å få det pent?
Er det noen som vet hvordan man pent kan avslutte en hulkillist i et skråtak mot et hjørne der den ikke kommer til å møte en annen list? Bildet viser hvor jeg kommer til å sette listen, der skråtaket møter gavlveggen (lilla linjen i bildet). Jeg har ikke tenkt å sette noen list der taket møter den andre veggen, altså mellom B og C. Hvordan kan jeg avslutte hulkillisten så den slutter så tett som mulig mot alle deler av hjørnet der A, B og C møtes? Finnes det en god måte, eller må jeg sette en list også mellom B og C for å få det pent?
Beste svar
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Hei! Hvis du vet hvilken takvinkel du har, er det enkelt. Ellers må du finne det ut med en smygvinkel eller tommestokken, og deretter sjekke på kapp- og gjærsagen hva vinkelen er (om du ikke har en smygvinkel med grader). Så stiller du listen i kapp- og gjærsagen på samme måte som listen skal sitte på veggen. Det vil si at anlegget på sagen tilsvarer veggen. Listen står med andre ord med overkanten av listen ut mot deg. Det kan være litt vanskelig å holde den på plass. Deretter stiller du vinkelen på sagen til riktig antall grader og kapper. Ferdig!
@Snickarkirre Takk!! Akkurat det jeg trengte. Litt småpirk igjen her, men det ser ut til å bli braS Snickarkirre skrev:Hei! Om du vet hva du har for takvinkel så er det enkelt. Ellers må du finne ut av det med en smygvinkel eller tommestokken, og så se på kapp- og gjærsagen hva det er for en vinkel (om du ikke har en smygvinkel med grader). Så stiller du listen i kapp- og gjærsagen på samme måte som listen skal sitte på veggen. Det vil si at anlegget på sagen tilsvarer veggen. Listen står med andre ord med overkanten av listen ut mot deg. Kan være litt vanskelig å holde den på plass. Så justerer/heller du sagen til riktig antall grader og kapper deretter. Ferdig!
Klikk her for å svare