Jeg skal sette opp dampbremsduk i mitt fritidshus som jeg holder på å bygge, og jeg lurer på hvordan man skal avslutte dampbremsen mot betongplaten? Hva jeg har forstått, så skal man ikke slippe dampbremsduken 10-20 cm ut på platen som man pleier å gjøre med en dampsperre. Det står i monteringsanvisningen på for eksempel T-emballages dampbrems at "Produkten skal ikke brukes på betongoverflater da alkalie- bestandigheten ikke er vurdert."

Finnes det noe tape som man kan tape dampbremsen med ned mot platen så man får det tett ved svillen? Eller hvordan skal man gjøre det?

Takknemlig for svar

E
T trasan skrev:
Jeg skal sette opp dampbremsduk i mitt fritidshus som jeg holder på å bygge, og jeg lurer på hvordan man skal avslutte dampbremsen mot betongplaten? Så vidt jeg har forstått skal man ikke la dampbremsduken stikke 10-20cm ut på platen som man vanligvis gjør med en dampsperre. Det står i monteringsanvisningen på f.eks. T-emballages dampbrems at "Produktet skal ikke brukes på betongflater da alkaliebestandigheten ikke er vurdert."

Finnes det noe tape som man kan tape dampbremsen med ned mot platen så man får det tett ved bunnsvillen? Eller hvordan skal man gjøre det?

Takknemlig for svar
Ja, det finnes tiltenkt tape, sjekk med produsenten. Eksakt avslutning mot betongen tør jeg ikke begi meg ut på, men du burde vel kunne få det til med tapen.

• Liker
trasan
  • Laddar…
Jeg brukte tetnings-/limmasse som var ment å brukes til dampsperren. I henhold til instruksjon fra isover.

• Liker
trasan
  • Laddar…
Rickard.
Ettersom svillen er (bør være) tettet mot betongen, ville jeg ha brukt dobbeltklebende skjøtebånd langs bunnen av svillen og så bare skåret av det som blir til overs. Når det klemmes bak platene, blir det sannsynligvis skikkelig tett. Sist jeg gjorde dette, droppet jeg alt dette og bare skar plasten kant i kant med gulvet, da det ikke fantes noen grunn eller fordel med å bruke mye tid på å prøve å tette 100 %. En plast klemt mot en regel eller i dette tilfellet en svill, er garantert tett nok til å oppfylle sin primære funksjon.

Å teipe på betong pleier sjelden å sitte spesielt godt, og det blir definitivt ikke helt tett, (men sikkert tett nok likevel).

• Liker
KOMHey og 1 annen
  • Laddar…
Ok, jeg får sjekke med produsenten om hva de anbefaler, ellers får det nok bli dobbeltsidig skjøtebånd, takk for svar.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.