Har reist stommen til en dobbel carport og skal ha stående panel på to sider.
Kom til å fundere litt på hvordan jeg skal sette de tverrgående 50*100 som panelet skal spikres på, på stolpene som er 125*125?
Alt 1 Rett og slett spikre lektene utenpå stolpene.
Alt 2 Sage ut i stolpene og felle inn lektene slik som bæringen for takstolene er.
Alt 3 Kappe passende lengder som passer mellom stolpene og sette dem i linje med stolpenes utside.
Hvilken metode anbefales?
Takk,
T
Kom til å fundere litt på hvordan jeg skal sette de tverrgående 50*100 som panelet skal spikres på, på stolpene som er 125*125?
Alt 1 Rett og slett spikre lektene utenpå stolpene.
Alt 2 Sage ut i stolpene og felle inn lektene slik som bæringen for takstolene er.
Alt 3 Kappe passende lengder som passer mellom stolpene og sette dem i linje med stolpenes utside.
Hvilken metode anbefales?
Takk,
T
Hmm, personlig hadde jeg lagt 45x95 så den blir så stiv som mulig, dvs 45 i vertikalplan og 95 i horisontalplan.
Jeg hadde satt den liggende mellom stolpene og festet med vinkler. Vil man så hakke ut 10 mm i stolpene i stedet for vinkler og skråspikre.
Luftspalte løser man om så vil med å sala på lekter.
Jeg tror ikke noen vil spikre gjennom 95 mm *ler litt*
/Kent
Jeg hadde satt den liggende mellom stolpene og festet med vinkler. Vil man så hakke ut 10 mm i stolpene i stedet for vinkler og skråspikre.
Luftspalte løser man om så vil med å sala på lekter.
/Kent
Vinklene kan man vel sette på utsiden av stolpene i så fall og også bjelkene så sparer man jobb med å kappe til mål og så sala på?snickarboden skrev:Hmm, personlig hadde jeg lagt 45x95 så den blir så stiv som mulig, dvs 45 i vertikalplan og 95 i horisontalplan. Jeg hadde satt den liggende mellom stolpene og festet med vinkler. Vil man så jacka ut 10 mm i stolpene istedenfor vinkler og skråspikre. Luftspalte løser man om så vil med å sala på lekter.
/Kent
/T
Jo, men litt småstygt å legge inn småbiter ved stolpene. Jeg synes det blir penere med å fore på lengre lekter alternativt 45x45.
/Kent
/Kent
Klikk her for å svare