Hei,
Har planer om en tilbygg der det av estetiske grunner passer best med et flatt tak (minste mulige helling), problemet er at den innvendige takhøyden risikerer å bli veldig lav hvis man trenger 40-50cm isolasjon og noen graders helling på taket...
Finnes det noen teknikk for å få til et godt isolert tak som er betydelig tynnere enn normalt? Noen selvbærende superskiver man kan legge som et lokk?
Hvor tykt blir et flatt tak med normal byggemåte/isolasjon hvis man måler fra pappen på utsiden til gipsens underside?
Rommet beregnes å bli ca. 4x8m.
Har planer om en tilbygg der det av estetiske grunner passer best med et flatt tak (minste mulige helling), problemet er at den innvendige takhøyden risikerer å bli veldig lav hvis man trenger 40-50cm isolasjon og noen graders helling på taket...
Finnes det noen teknikk for å få til et godt isolert tak som er betydelig tynnere enn normalt? Noen selvbærende superskiver man kan legge som et lokk?
Hvor tykt blir et flatt tak med normal byggemåte/isolasjon hvis man måler fra pappen på utsiden til gipsens underside?
Rommet beregnes å bli ca. 4x8m.
Utenfra og inn:
To lag papp 10mm
Råspont 22mm
Luftspalte 25mm
Isolasjon 300-500mm
Glespanel 22mm
Gips 13mm
Totalt 392 mm til 592 mm
Finnes mer effektive isolasjoner som gjør at du kan ha 35% tynnere lag enn med tradisjonell glassfiber.
To lag papp 10mm
Råspont 22mm
Luftspalte 25mm
Isolasjon 300-500mm
Glespanel 22mm
Gips 13mm
Totalt 392 mm til 592 mm
Finnes mer effektive isolasjoner som gjør at du kan ha 35% tynnere lag enn med tradisjonell glassfiber.
Mener du 35% mindre enn 300mm eller er 300mm regnet med den mer effektive varianten?
Har du noe eksempel på hva den mer effektive isolasjonen heter?
Har sett noen varianter på passivhus der man kom med en ferdig plate og la som et lokk på huset, noen som har peiling på hvordan dette fungerer? (tror det var i forrige sesong av Husdrömmar)
Har du noe eksempel på hva den mer effektive isolasjonen heter?
Har sett noen varianter på passivhus der man kom med en ferdig plate og la som et lokk på huset, noen som har peiling på hvordan dette fungerer? (tror det var i forrige sesong av Husdrömmar)
Jeg har vanskelig for å forestille meg at du kommer ned i mindre enn isolasjonens tykkelse hvis du i tillegg skal ha bæring. Hele poenget med isolasjon er jo å ha så mye luft som mulig, og luft tar ikke last. Du kan jo bruke spesialisolasjoner som er gassfylte o.s.v., men du må jo likevel ha en bærende stamme.
35% mindre enn 300 mm dvs ca 200 mm. PIR isolasjon er et eksempel.Earplugged skrev:Mener du 35% mindre enn 300mm eller er 300mm regnet med den mer effektive varianten?
Har du noe eksempel på hva den mer effektive isolasjonen heter?
Har sett en variant på passivhus hvor man kom med en ferdig plate og la som et lokk på huset, noen som har oversikt over hvordan dette fungerer? (tror det var i forrige sesong av Husdrömmar)
4 meter burde gå med bjelker av 45*220 cc 600 mm.falkn skrev:Jeg har vanskelig for å tenke meg at du kommer ned i mindre enn isolasjonens tykkelse om du i tillegg skal ha bæring. Hele poenget med isolasjon er jo å ha så mye luft som mulig, og luft bærer ikke last. Du kan jo bruke spesialisolasjoner som er gassfylte osv, men du må jo uansett ha en bærende stamme.
Ja, bæreevnen må jo absolutt være der, med ferdige elementer er de jo selvbærende, men vet ikke hvordan tykkelsen er i forhold til isolasjonsverdi. Med "vanlig" teknikk tenker jeg at man kanskje kan leve med synlige takbjelker om det isolerte rommet mellom bjelkene kommer høyere opp og skaper rom.falkn skrev:Jeg har vanskelig for å tenke meg at du kommer ned i mindre enn isolasjonens tykkelse om du i tillegg skal ha bæring. Hele poenget med isolasjon er jo å ha så mye luft som mulig og luft tar ikke last. Du kan jo bruke spesialisolasjoner som er gassfylte osv, men du må jo uansett ha en bærende stamme.
Les her for ferdige elementer:Earplugged skrev:Ja bæreevnen må jo absolutt finnes, med ferdige elementer så er de jo selvbærende men vet ikke hvordan tykkelsen er i forhold til isolasjonsverdien, med "vanlig" teknikk tenker jeg at man kanskje kan leve med synlige takbjelker om det isolerte rommet mellom bjelkene kommer høyere opp og skaper romfølelse.
http://takochtillbehor-se.danaweb1.com/CustomerData/Files/Folders/2-pdf/55_se-dbs-9-11-web.pdf
Klikk her for å svare