Får man gjøre noen som helst inngrep i en bærende vegg? Å rive er vel ikke på tanke pga kostnad.

Men kan man lage "vinduer" i veggen uten å forsterke opp? Utgår fra at veggen er bærende. Ødelagt del av en betongvegg med synlige murrester og treverk, mulig inngrep i en bærende struktur i en leilighet fra 1970-tallet. Ødelagt snev av murvegg i betong som er delvis avslørt ved siden av en parkettkant. Maling og mørtel sees over det eksponerte området. En stue med en bærende vegg, TV på grå vegg med blomsterbilde, treparkett, synlig del av kjøkken med hvite skap og kjøleskap til høyre. En bærende vegg med to innrammede bilder og en åpning til et tilstøtende rom, hvor kjøkkenutstyr kan sees på en benk. En lekekjøkken står ved veggen.

Bor øverst i en lgh 70 talls betonghus.

Veggen er 290x240.
 
BirgitS
Alle inngrep i bærende konstruksjoner kan føre til at forsterkninger (avveksling etc.) trengs. Du trenger både tillatelse fra foreningen og en godkjent byggemelding fra kommunen. Hvis foreningen fungerer som den bør fungere, vil de kreve at du hyrer en bygningskonstruktør som kan beregne hva slags forsterkning som trengs.

Noen styrer vet hvilke vegger som er bærende i bygningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alle inngrep i bærende konstruksjoner kan føre til at forsterkninger (avveksling etc.) er nødvendige. Du trenger både tillatelse fra foreningen og en godkjent byggemelding fra kommunen. Hvis foreningen fungerer som den bør, vil de kreve at du hyrer en byggkonstruktør som kan beregne hvilken type forsterkning som trengs.

Noen styrer vet hvilke vegger som er bærende i bygningen.
Takk for tilbakemeldingen, hadde et svakt håp om at man kunne gjøre "mindre inngrep" men ikke da. T
 
Heij83
Jeg fikk gjøre lignende inngrep i min leilighet med styrets godkjenning, noe mer trengtes ikke da. Også helt øverst.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jeg fikk gjøre lignende inngrep i min leilighet med styrets godkjenning, noe mer trengtes ikke da. Også helt øverst.
Du rev en bærende vegg uten byggetillatelse fra kommunen? Hadde du firma der eller hvordan gikk du frem?
 
Heij83
Jeg lagde et vindu i en bærende betongvegg. Meddelte styret hvor det skulle sitte og hvor stort det skulle være, og fikk godkjenning. Brukte et firma som gjorde jobben.
 
BirgitS
Heij83 Heij83 skrev:
Jeg laget et vindu i en bærende betongvegg.
Meldte til styret hvor det skulle sitte og hvor stort det skulle være, og fikk ok.
Brukte et firma som gjorde jobben.
Uten godkjent byggemelding kan det bli problemer.
 
H Herrman5 skrev:
Takk for tilbakemeldingen, hadde noen vag forhåpning om at man kunne gjøre "mindre inngrep" men ikke da. T
Da må du definere mindre. Bore hull - JA, sette inn vindu - Kommer an på størrelsen så klart.

1: prat med styret
2: hyr inn konstruktør
3: Få godkjent av styret og kommune (byggemelding)
4: utfør endringen.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.