3.143 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Bærende konstruksjon rundt stort glassparti.
Hei!
Holder på å bygge en 20 m2 hytte på hjul.
Kommer til å ha en 3.2 x 2.0 m glassvegg med skyvedører midt på den ene langsiden. Dette er mitt første "husbygging" så jeg ville sette pris på noen tips
Det største spørsmålet akkurat nå er hvordan jeg skal utforme en bærende konstruksjon over vinduet. Regelverket jeg kommer til å bruke er 120 evt. 145 x45, 60cc. Over vinduet en 225x42 mm limtrebjelke, uklart hvor lang den skal være samt hva den trenger å hvile på?
På bildet har jeg tegnet 3 stk 120/145 x 45 lekter, er det nok?
Taket kommer til å være et enkelt pulttak med 5 graders helling, det store vinduet på lave siden, papptak, snøsone 2.
Vinduet er i PVC, tolags glass.
Takknemlig for tips!
Kommer til å ha en 3.2 x 2.0 m glassvegg med skyvedører midt på den ene langsiden. Dette er mitt første "husbygging" så jeg ville sette pris på noen tips
Det største spørsmålet akkurat nå er hvordan jeg skal utforme en bærende konstruksjon over vinduet. Regelverket jeg kommer til å bruke er 120 evt. 145 x45, 60cc. Over vinduet en 225x42 mm limtrebjelke, uklart hvor lang den skal være samt hva den trenger å hvile på?
På bildet har jeg tegnet 3 stk 120/145 x 45 lekter, er det nok?
Taket kommer til å være et enkelt pulttak med 5 graders helling, det store vinduet på lave siden, papptak, snøsone 2.
Vinduet er i PVC, tolags glass.
Takknemlig for tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det holder nok med en regel 45x120 per side om de er ordentlig stagede i sidelengs, f.eks. med hjelp av skiver. Limtredrageren over vinduet, 42x225, er i alle fall ikke overdimensjonert. Jeg har da gjettet meg frem til husets eksakte bredde. Om huset skal stå på hjul kreves det vel en eller annen form for stabilt chassis. Hvordan har du tenkt å løse det? Veggenes stivhet må vel også være viktig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Stivhet er først og fremst motstand mot ulike former for sidekrefter. Når du flytter huset bør det jo ikke opptre som Mikke Mus' husvogn. Om spennvidden er 3 m er 45x145 i tynneste laget, men det avhenger jo av hva disse bjelkene i sin tur hviler på.
Løste det seg?B BBM308 skrev:Hei!
Kommer til å ha en 3.2 x 2.0 m glassparti med skyvedører midt på den ene langsiden. Dette er mitt første "husprosjekt" så jeg ville sette pris på noen tips
Det største spørsmålet akkurat nå er hvordan jeg skal utforme en bærende konstruksjon over vinduet. Regelverket jeg skal bruke er 120 evt. 145 x45, 60cc. Over vinduet en 225x42 mm limtrebjelke, uklart hvor lang den skal være samt hva den trenger å hvile på?
På bildet har jeg tegnet 3 stk 120/145 x 45 stendere, holder det?
Taket blir et enkelt pulttak med 5 graders helling, store vinduet på lave siden, papptak, snøsonen 2.
Vinduet er i PVC, toglass.
Takknemlig for tips!![]()
Sist redigert:
Riktig! Det hviler på et bjelkelag bestående av 145x45 bjelker. Får håpe det holderJ justusandersson skrev:
Klikk her for å svare