Noen som kan hjelpe meg å regne ut hvilken dimensjon jeg trenger på bjelker til en klatrestativ for armgång?
Tenkte ha 4 stk 95x95 som stolper i hjørnene og så ha 4-4,5 meter lange bjelker mellom
Typ slik:
http://www.lappset.com/se/sv/Produkter/Sok-produkter/Produkt-kort?prodID=175016
Om bjelkene til overliggerne er 45x145 og man henger 100kg på midten. Hvor mye vil det svikte?
Tenkte ha 4 stk 95x95 som stolper i hjørnene og så ha 4-4,5 meter lange bjelker mellom
Typ slik:
http://www.lappset.com/se/sv/Produkter/Sok-produkter/Produkt-kort?prodID=175016
Om bjelkene til overliggerne er 45x145 og man henger 100kg på midten. Hvor mye vil det svikte?
Ingenting målbar, men sørg for å kjøpe C24 kvalitet, se opp for kvister som går ut til kanter og svekker samt at planken har tette årringer men det pleier det å være på C24 
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Med to 45x145 C24 som ligger fritt opplagt får du ca 1,9 mm nedbøyning om du henger 100 kg i sentrum. Henger du med hele kroppsvekten på en side, altså på en bjelke, dobles nedbøyningen. Avhengig av hvor stilfull din armgang er får du også et dynamisk tillegg, kanskje kan komme opp i en dobling om du er trøtt og helt mister snitsen
.
Beregnet med elementartilfelle for bjelkebøying med materialdata fra Träguiden.
Beregnet med elementartilfelle for bjelkebøying med materialdata fra Träguiden.
Takk!Bernieberg skrev:
Med to 45x145 C24 som ligger fritt opplagt får du ca 1,9 mm nedbøyning om du henger 100 kg i sentrum. Avhengig av hvor stilfull din armgang er, får du deretter et dynamisk tillegg, kanskje kan komme opp i det dobbelte om du er sliten og helt mister snitsen.
Regnet med elementarfall for bjelkebøyning med materialdata fra Träguiden.
Dobbelt vekten gir bare 4 mm nedbøyningen da? Så veier jeg bare 70 kg, så jeg har litt margin.
Hvor stor forskjell ville det være med trykkimpregneret?
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Ja, 4 mm blir det om du henger med 100 kg i en bjelke. Og så blir det som sagt litt mer når du mer eller mindre kaster deg fra arm til arm så å si.
Kan ikke tenke meg at det er noen forskjell med trykt virke (om det er like tørt)
Kan ikke tenke meg at det er noen forskjell med trykt virke (om det er like tørt)
Klikk her for å svare