Betongeksperter!

Et spørsmål har dukket opp angående hvor sterk en støpt betongbjelke blir hvis den utilsiktet er blitt støpt i 3 deler, altså med 2 støpeskjøter i betongen. Bjelken er ca 8 m lang, 40 cm i høyde og 15 cm bred, og var tenkt til å støpes i en støpning.

Nå ble det ikke gjort slik, men den ble støpt i 3 separate omganger i 3 omtrent like store deler.

Går det an å si at bjelken har like stor bæreevne som om den ble støpt på én gang? Hvis ikke, går det an å si noe om hvor mye bæreevnen har blitt redusert?

Er det virkelig ingen som vet?

M
Jeg spekulerer bare her, men det føles som en betydelig reduksjon av bæreevne å gjøre så. Men som sagt, jeg vet ikke.

Locke?

Om vi tenker på hvordan en betongbjelke jobber.
Oversiden trykkes sammen: da spiller ikke støpeskjøten så stor rolle, det er hva betong er bra på
Undersiden dras fra hverandre: da spiller ikke støpeskjøten så stor rolle siden armeringsjernene tar den store belastningen
Min gjetning er at bjelken får en 90% styrke i forhold til å støpe i ett stykke.
Forutsatt at det ikke finnes luftlommer i skjøtene, det ville svekke oversiden.

/Odd

Hadde betongen fått herde mellom lassene eller tok det bare lengre tid å blande enn dere hadde tenkt?

Man pleier å kalle det der cold joints og det er ikke bra.

Armeringen i ikke-forspent betong tar for øvrig ikke noen last før betongen har sprukket opp. Det gjør den normalt over hele tverrsnittet blant annet takket være sprekkfordelende armering, ofte nett.

Når man har lokale soner der betongen av ulike grunner har blitt svekket, får man en ujevn oppsprekking. Normalt sprekker betongen i mikroskopiske sprekker, men i disse tilfellene kan det bli synlige sprekker med eksponert armering som følge.

Du risikerer underprestasjon rent styrkemessig, uønsket nedbøyning og forkortet levetid. Jeg hadde ikke frisluppet et slikt produkt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.