Hei!

Vi holder på med nybygging av kjøkken i en tidligere stue der vi har fastlåst oss på hvordan vi skal gå frem med sparkling. Vi kommer til å flislegge plassen mellom over- og underskap, og så vidt jeg har forstått skal man IKKE sparkle på de stedene som senere skal ha flislim.

Men hvordan i all verden skal jeg gjøre da? Jeg trenger å få veggen rett for å kunne sette opp kjøkkenskapene (det er gipset med 13 mm gipsplater). Disse ble skrudd opp direkte på gamle tretex-plater som vi beholdt av ulike grunner (innfelling av kabler mm) og disse gjør nå at gipsplatene "buler" på sine steder. Vi anser at det er så store variasjoner at det beste ville være bredsparkling der det er som verst - men da kommer vi til problemet med flisene som skal opp! Hvor kan jeg slutte med sparklingen for å ikke havne under flislimet, og hvordan skal disse to "møtes"? Hvor tykt kan flislimet være? Kan jeg bruke en sparkel og jevne ut ujevnhetene med lim for å så dra siste laget og bruke den tannede sparkelen for settingen? Rett må det som sagt være både for kjøkkenskap og fliser.
Beklager...det blir tusen spørsmål når jeg ikke kan!

Hva er deres tips?

Takknemlig for svar
/Sofia

S
Beklager, bøyer gipsen seg sitter den ikke ordentlig med feste bak, treteksten sitter ikke tett mot underlaget og er ikke skrudd mot det ordentlig, og det går ikke an å skru gips på (skrue biter ikke i tretex, den faller ut). Bak fliser må det være et stivt underlag, ellers kan det bevege seg og fugene kan sprekke. Normalt C/C 300 å skru gips i for flislegging, sannsynligvis er det C/C 600 bak treteksten.

S skutten11 skrev:
Sorry bågnar gipsen så sitter den inte ordentligt med fäste bakom , tretexen sitter inte tajt mot under och inte skruvad mot det ordenligt och det går inte att skruva gips på ( skruv biter inte i tretex den åker ur )
Bakom kakel måste det vara stum yta , annars kanske det rör sig och fogarna spricker för dig .
Normalt C/C 300 att skruva gips i för kakling , troligtvis är det C/C 600 bakom tretexen
Tack för svaret!
Jag glömde skriva att bakom tretexen så har vi en stående plankvägg på 76mm, men ja...tretexen har nog inte varit helt dikt an den på vissa ställen eftersom gipset sjunkit in :(. Finns det alltså inget att göra menar du!?

Mvh Sofia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.