Hei alle kunnskapsrike!

Oppdaget nettopp at taklampen jeg og samboeren har falt for veier 4 kg. Har hørt 2,5 kg som en grense, men har også en følelse av at det er mer knyttet til moderne standard, nye gipstak og så videre.

Men vi bor jo i en leilighet fra 40-tallet, med tak som jeg tror er pusset betong*. Og lamper veide jo ikke sjelden en del på den tiden (ulike kroner/støpejerns lamper/plafonder med tykke skiver råglass). Så kanskje våger man håpe at vår takkrok tåler litt mer?

Kroken kjennes litt grovere enn man ofte ser i dag og virker eldre. Det er en vel patinert sak. Den gjengede delen er litt over 30 mm gjenger tykkelsen ligger på 4 mm, om det kan kaste litt lys på dette også.

Hva tror dere, våger man henge en 4 kg lampe?

*Veggene vi har måttet bore i så langt har vært i betong eller lettbetong, med tegl lenger inn, og jeg får for meg at av de materialene er det betong som egner seg for tak?

Pleier det ikke å stå maks 15 kilo i takbokser?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Pleier det ikke å stå maks 15 kilo i takbokser?
*Facepalm* Hvis jeg hadde visst det, hadde jeg ikke trengt å ta ned den nåværende lampen, skru av kroken, målt og deretter logget inn her for å skrive en tråd og dessuten distrahere deg og andre med dumme spørsmål.

Visst faen står det maks 15 kg der hvis man bare lyser og ser etter litt. Takk!

• Liker
kenneth5828 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.