Hei alle.

Jeg skal fylle igjen en gammel smørjegrop. Jeg prøver å finne ut hvor mye en bjelke 70x70 kan bære. Min tanke var å legge bjelker med CC600 og solide (45x220) planker over. Gropen er bred, omtrent 1500mm med ca 100mm på hver side for å støtte konstruksjonen på. Så fritt spenn er ca 1300mm. Spørsmålet er om det kommer til å holde å kjøre inn en bil på? Eller burde man legge bjelker med tettere intervall?

Grunnen til at jeg vil ha 70+45 er at fra gulvet til en kant i gropen er det ca115mm. Og jeg vil ikke ha for svake langsgående planker som knekker mellom bjelkene under dekkene. Men samtidig vil jeg jo ha tilstrekkelig bæreevne i bjelkene.

Jeg behersker ikke "Nm per kvadrat tomme over grader i vinkel" som styrkelærens tabeller viser. Jeg er heller ikke noen snekkerproff, så vær så snill og bruk lett norsk.

Du kan jo støtte med regel fra gulvet i midten av gropen, da blir det typ cc 70.

D Dilato skrev:
Du kan jo støtte med regel fra gulvet i midten av gropen, da blir det typ cc 70.
Tanken er å bruke rommet som lagring. Da blir det ikke bra å ha støtter. Men jo. Det går

Vet du at gropen holder tørt? Bare en heads up, så du ikke setter ting som ikke tåler fukt der og det viser seg å bli vannfylt?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet du at gropen holder tørt? Bare en heads up, så du ikke steller ting som ikke tåler fukt der og det viser seg bli vannfyllt?
Joda! Den er tørr som fnøsk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.