86.435 lest ·
37 svar
86k lest
37 svar
Hvor mye klarer en gipsvegg?
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
*Den ligger ikke helt "flush" med plateoverflaten, noe som i mange tilfeller gjør at det man fester "glipper/vipper"Bricco skrev:
*Den må (bør!) fordreies med et spesialverktøy, og hvis det ikke blir riktig snurrer pluggen
*Den krever relativt lang skrue og bør ikke trekkes med skruvtrekker=langsomt
*Er man uheldig og borer nær en regel kan ikke vingene brettes ut korrekt, og da fungerer ikke pluggen
*Konstruksjonen i seg selv gir små bruddanvisninger på "vingene" som svekker pluggen. Det er jo i og for seg tatt med i styrkeberegningen, men hvis noe går galt når man monterer pluggen, kan vingene knekke og da får man problemer, se bl.a. nedenfor.
*Det blir store stygge hull når pluggen tas bort
Det burde vel være nok.
Snap toggle etterlater forsåvidt også store hull. Finnes de der Snap Toggle i vanlige byggevarebutikker da? Finner dem knapt hos forhandlere på nettet så.. Det samme gjelder de der Mini/Maxipluggene.Thomas59 skrev:*Den ligger ikke helt "flush" med skivens overflate, noe som i mange tilfeller gjør at det man fester "glipper/vipper"
*Den må (bør!) forankres med et spesialverktøy, og hvis det ikke gjøres riktig, snurrer pluggen
*Den krever relativt lange skruer og bør ikke brukes med skrudrill=langsommere
*Hvis man er uheldig og borer nær en bjelke, kan vingene ikke foldes ut riktig, og da fungerer ikke pluggen
*Konstruksjonen i seg selv gir små bruddanvisninger på "vingene" som svekker pluggen. Det er jo forsåvidt medregnet i bæreevneberegningen, men går noe galt når man monterer pluggen, kan vingene gå av, og da får man problemer, se blant annet nedenfor.
*Det blir store stygge hull når pluggen fjernes
Det burde vel holde.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Snap Toggle krever mindre hull enn Molly for samme belastning, skader ikke gipsen på samme måte som Mollys "vinger" og kan enkelt fjernes noe Molly ikke kan.Bricco skrev:
Forsøk på å fjerne en Mollyplugg pleier å ende med et STORT stygt hull.
Jeg kan ikke svare på hvor du finner Snap Toggle men jeg har i alle fall kjøpt i vanlig jernhandel. Hvilken som helst byggevarebutikk burde kunne bestille hjem.
Jeg kan ikke forstå hvorfor folk har så mye problemer med å fjerne mollyplugger, jeg har fjernet mengder av disse med enten en sideavbiter eller en sporskrutrekker ved å plukke bort skiven og trykke pluggen inn i veggen, det etterlater et hull som har samme diameter som pluggen + noe tiltrykt papp bak skiven, noe som bare gjør det enklere å sparkle igjen hullet.Thomas59 skrev:
Typ 30 kroner per stykk?kitco skrev:
http://www.vvsobadrum.se/992mm-snap-toggle-med-212557-skruv-m6x60-p-2429-c-566.aspx
Holdfasthetsmessig lurer jeg på om det spiller noen større rolle om man bruker molly eller en mer moderne variant. Alt jeg har satt opp med molly føles som det sitter som fjell. Fordelen med molly er at de koster noen kroner i løsvekt på Byggmax. Verktøyet koster et par hundrelapper, så den kostnaden får man raskt igjen. Hvis man synes skruen er for lang, går det an å bytte den etter at man har satt pluggen.
Den store ulempen med molly er nettopp hvis man havner rett ved siden av en bjelke, noe man ifølge loven om alltings faenskap alltid gjør når man for eksempel setter opp hylleskinner på en hel vegg. Når man kommer til den siste skinnen... Da er det ikke feil å ha en annen variant i reserve.
Den store ulempen med molly er nettopp hvis man havner rett ved siden av en bjelke, noe man ifølge loven om alltings faenskap alltid gjør når man for eksempel setter opp hylleskinner på en hel vegg. Når man kommer til den siste skinnen... Da er det ikke feil å ha en annen variant i reserve.
Jeg bruker en slik her:f91jsw skrev:Hållfasthetsmessig lurer jeg på om det spiller noen større rolle om man bruker molly eller en mer moderne variant. Alt jeg har satt med molly føles som det sitter som fjellet. Fordelen med molly er at de koster noen kroner i løsvikt på Byggmax. Verktøyet koster et par hundrelapper så den kostnaden har man raskt tjent inn. Om man synes skruen er for lang går det jo bra å bytte den etter at man satt pluggen.
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruvankare/Tang-for-skruvankare/
Fungerer helt perfekt, mange hundre plugg montert med den. Og jeg bruker alltid skrumaskinen til skruen, forstår ikke hvorfor man ikke skulle bruke det, selvfølgelig setter man jo momentinnstillingen på noe passende.
Ikke lett å vite hva som er passende. Har ødelagt et par, så anbefaler for hånd allikevel jeg..Daniel78 skrev:
Akkurat derfor går man over veggen med en stendersøker først.f91jsw skrev:Når det gjelder holdfasthet, lurer jeg på om det spiller noen større rolle om man bruker molly eller en mer moderne variant. Alt jeg har satt opp med molly føles som det sitter som fjell. Fordelen med molly er at de koster noen kroner i løsvekt på Byggmax. Verktøyet koster et par hundrelapper, så den kostnaden får man raskt tilbake. Hvis man synes skruen er for lang, går det fint å bytte den etter at man har satt pluggen.
Den store ulempen med molly er nettopp hvis man havner rett ved siden av en stender, noe man ifølge loven om alltings jævlighet alltid gjør når man for eksempel setter opp hylleskinner på en hel vegg. Når man kommer til den siste skinnen... Da er det ikke dumt å ha en annen variant i reserve.