Har nylig bestilt en tv som veier 38 kg som jeg tenkte å henge opp på veggen som består av kun 1 lag gips, vil den klare å bære opp tv-en om jeg henger den opp med metall ekspander? I så fall, hvor mange trenger jeg å bruke og hvilken størrelse skal man bruke, er M5-M6 tilstrekkelig?
 
Prøv å treffe en regel og bruk M5 i resten av hullene.
 
Det er jo ikke bare vekten som teller, hvor stort er f.eks veggfeste? Er det mindre må det sitte i regel, er det større type 60 bredde så fungerer det om det ikke er svingbart uten TV sitter fast nær vegg men er det så stort har du jo sikkert en regel bak et sted
uansett så regel +øvrige med ekspander
 
Ok, huset er bygd 1953 noen som vet hvor stor avstanden kan være mellom stenderne?
 
Prøv å banke på veggen. Der det høres litt mer hult ut pleier regelen å være. Så kan du måle til neste regel.
 
Thomas59
Det er ingen som helst problem å henge TV-en på enkelgips. Glem dog "Molly", det er bare søppel. Kjøp Snap Toggle http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html istedenfor.

M5/M6 varianten tåler 132 kg/stykke i 13 mm gips og selv om det blir litt vektarmseffekt når TV-en stikker ut et stykke, har du god margin da veggfestene normalt har 4 festepunkter (= 528 kg.)

Testet å henge meg selv (100++) i et overskap som festes med 2 Snap Toggle og innfestingen holdt uten problemer mens skapstammen var på vei til å kollapse.
 
Denne er enklere likevel...E1509111
 
  • Liker
_Chris
  • Laddar…
kitco skrev:
Ok, huset er bygd 1953 noen som vet hvor stor avstand det kan være mellom bjelkene?
Er det bygd 1953 har jeg vanskelig for å se at det er gips i det hele tatt?! Det er ikke sånn at du har Tretex-plater på not og fjær? Tretex kan vel føles litt som gips skulle jeg tro - Men mykere.
Med mindre den veggen er satt opp i ettertid vil si.

Ta og lag et hull med en bor for å "føle" hva slags materiale det er i veggen. :rolleyes:

Min kåk er fra 1949 og der er det tretex på notet 22mm treverk som betyr at man kan skru opp akkurat hva som helst på veggene - Det holder!
 
Thomas59
Enk Projektet skrev:
Denne er enda enklere...E1509111
Tja, skal man være krass så duger stort sett hvilket som helst gipsanker, til og med Molly selv om det er skrap.

At Maxipluggen skulle være enklere (...å håndtere...) vet jeg dog ikke om jeg er enig i men det er vel en smakssak......
 
Sist redigert:
Thomas59 skrev:
Tja, skal man være krass så duger i stort sett hvilket som helst gipsanker, tom Molly selv om det er søppel.

At Maxipluggen skulle være enklere (...å håndtere...) vet jeg dog ikke om jeg er enig i, men det er vel en smakssak......
Absolutt, men med Maxiplug trenger man bare en hammer og deretter en valgfri grovgjenget skrue.
 
Skal man ha en enkel innfesting i gips så anbefaler jeg denne. Finns også for dobbeltgips/ lettbetong.
 
Matti_75 skrev:
Skal man ha en enkel innfesting i gips så anbefaler jeg denne. Finnes også for dobbeltgips/ lettbetong.
d^_^b
 
Thomas59
Matti_75 skrev:
Skal man ha en enkel innfesting i gips så anbefaler jeg denne. Finns også for dobbeltgips/ lettbetong.
Jo det er Maxipluggen og visst er den enkel men knapt tenkt for den typen innfesting som TS spør om og maks vertikallast er bare 20 kg (x4 riktignok) mot 132 kg for Snap Toggle men visst, TV:n henger nok fortsatt ;) med litt flaks.
 
Thomas59 skrev:
Jo det er Maxipluggen og visst er den enkel men neppe ment for den type innfesting som TS spør om og maks vertikallast er bare 20 kg (x4 riktignok) mot 132 kg for Snap Toggle men visst, TV-en henger nok igjen ;) med litt flaks.
Jeg vet ikke hva slags TV du har om du synes 80 kg høres litt snaut ut.
 
Litt info bare men jeg tror nok at det holder med info om Maxi pluggens være eller ikke være :D

Maxigipsplugg beregnet for skrue 3,5 - 5,5 mm.
Angitte belastningsverdier avhenger av gipsens tykkelse og kvalitet.

Denne pluggen kan også brukes for innfesting i lettbetong, og da blir verdiene følgende:
Utdrag: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.