86.430 lest ·
37 svar
86k lest
37 svar
Hvor mye klarer en gipsvegg?
Side 1 av 3
Har nylig bestilt en tv som veier 38 kg som jeg tenkte å henge opp på veggen som består av kun 1 lag gips, vil den klare å bære opp tv-en om jeg henger den opp med metall ekspander? I så fall, hvor mange trenger jeg å bruke og hvilken størrelse skal man bruke, er M5-M6 tilstrekkelig?
Det er jo ikke bare vekten som teller, hvor stort er f.eks veggfeste? Er det mindre må det sitte i regel, er det større type 60 bredde så fungerer det om det ikke er svingbart uten TV sitter fast nær vegg men er det så stort har du jo sikkert en regel bak et sted
uansett så regel +øvrige med ekspander
uansett så regel +øvrige med ekspander
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Det er ingen som helst problem å henge TV-en på enkelgips. Glem dog "Molly", det er bare søppel. Kjøp Snap Toggle http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html istedenfor.
M5/M6 varianten tåler 132 kg/stykke i 13 mm gips og selv om det blir litt vektarmseffekt når TV-en stikker ut et stykke, har du god margin da veggfestene normalt har 4 festepunkter (= 528 kg.)
Testet å henge meg selv (100++) i et overskap som festes med 2 Snap Toggle og innfestingen holdt uten problemer mens skapstammen var på vei til å kollapse.
M5/M6 varianten tåler 132 kg/stykke i 13 mm gips og selv om det blir litt vektarmseffekt når TV-en stikker ut et stykke, har du god margin da veggfestene normalt har 4 festepunkter (= 528 kg.)
Testet å henge meg selv (100++) i et overskap som festes med 2 Snap Toggle og innfestingen holdt uten problemer mens skapstammen var på vei til å kollapse.
Denne er enklere likevel...E1509111
Er det bygd 1953 har jeg vanskelig for å se at det er gips i det hele tatt?! Det er ikke sånn at du har Tretex-plater på not og fjær? Tretex kan vel føles litt som gips skulle jeg tro - Men mykere.kitco skrev:
Med mindre den veggen er satt opp i ettertid vil si.
Ta og lag et hull med en bor for å "føle" hva slags materiale det er i veggen.
Min kåk er fra 1949 og der er det tretex på notet 22mm treverk som betyr at man kan skru opp akkurat hva som helst på veggene - Det holder!
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Tja, skal man være krass så duger stort sett hvilket som helst gipsanker, til og med Molly selv om det er skrap.Enk Projektet skrev:
At Maxipluggen skulle være enklere (...å håndtere...) vet jeg dog ikke om jeg er enig i men det er vel en smakssak......
Sist redigert:
Absolutt, men med Maxiplug trenger man bare en hammer og deretter en valgfri grovgjenget skrue.Thomas59 skrev:
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Jo det er Maxipluggen og visst er den enkel men knapt tenkt for den typen innfesting som TS spør om og maks vertikallast er bare 20 kg (x4 riktignok) mot 132 kg for Snap Toggle men visst, TV:n henger nok fortsattMatti_75 skrev:
Jeg vet ikke hva slags TV du har om du synes 80 kg høres litt snaut ut.Thomas59 skrev:
Litt info bare men jeg tror nok at det holder med info om Maxi pluggens være eller ikke være 
Maxigipsplugg beregnet for skrue 3,5 - 5,5 mm.
Angitte belastningsverdier avhenger av gipsens tykkelse og kvalitet.
Denne pluggen kan også brukes for innfesting i lettbetong, og da blir verdiene følgende:
Utdrag: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.
Maxigipsplugg beregnet for skrue 3,5 - 5,5 mm.
Angitte belastningsverdier avhenger av gipsens tykkelse og kvalitet.
Denne pluggen kan også brukes for innfesting i lettbetong, og da blir verdiene følgende:
Utdrag: 65 - 90 kg
Vertikalt: 115 - 140 kg.