Jeg skal plassere et ca 500 kg tungt skap i hjørnet av en garasje. Skapet skal stå på fire justerbare føtter. To spørsmål rundt det:
1. Hvilket minste areal bør hver fot ha for å ikke skade platen?
2. Hvor langt fra hjørnet/kanten på platen tør man plassere en fot uten at kanten raser/skades?

S
Avhenger av blant annet utforming av armering, tykkelse på platen og betongkvalitet

• Liker
sir j david
  • Laddar…
500kg fordelt på fire føtter er så godt som ubetydelig belastning på en betongplate. Uansett konstruksjon. Ingen problemer.

• Liker
Nyfniken og 1 annen
  • Laddar…
S
Ser ut som jeg ikke fikk med hele innlegget mitt. Men uansett konstruksjon er å ta i. Men om det er en standard plate i en garasje så er det nok ingen problemer.

• Liker
sir j david
  • Laddar…
Tenk om du hadde fire ganske kraftige kompiser på >100 kg.. ville du blitt nervøs hvis de stilte seg i en klynge i hjørnet av garasjen? Så er det vel uansett ganske bra om vekten fordeles ut på så stor flate/mange punkter som mulig.

harry73
En bil kan ha 500kg på forhjulene, så 500kg skal en garasjeplate tåle

Du skulle vel ikke ha noen problemer med å kjøre inn en Volvo V90 i garasjen? rundt 2 tonn fordelt på 4 hjul...

Jeg takker for deres svar! Jeg har selvfølgelig kontroll på at biler og kamerater kan stå på garasjeunderlag! Men jeg tenker kilo per kvadratcentimeter, skapet har fire justerbare føtter og hver fot er bare noen få kvadratcentimeter. Så vi snakker typ 100 kg/kvadratcentimeter. Og dessuten havner en fot nær kanten på platen, bare et par centimeter inn.

Gjør føttene større ved å bruke større metallbiter (eller annet egnet materiale) så vekten fordeles over en større flate.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
harry73
Det kommer til å holde uansett

• Liker
sir j david
  • Laddar…
Du trenger ikke bekymre deg. En standard betong tåler 3kg per mm2. Dermed tåler 1cm2 300kg så sett skapet på platen bare.

• Liker
sir j david og 2 andre
  • Laddar…
harry73
Slå 3 spiker i en planke og stå på den. Ingen sjanse for at betongen går i stykker, ikke engang om dere er to eller 3 på samme planke.

• Liker
sir j david
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Gjør føttene større ved å bruke større metallbiter (eller annet passende materiale) så vekten fordeles over en større overflate.
Hadde helst sluppet det. Men slik jeg tolker summen av svarene her, kommer det til å ordne seg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.