Medlem
· västerbotten
· 57 innlegg
Jeg skal plassere et ca 500 kg tungt skap i hjørnet av en garasje. Skapet skal stå på fire justerbare føtter. To spørsmål rundt det:
1. Hvilket minste areal bør hver fot ha for å ikke skade platen?
2. Hvor langt fra hjørnet/kanten på platen tør man plassere en fot uten at kanten raser/skades?
1. Hvilket minste areal bør hver fot ha for å ikke skade platen?
2. Hvor langt fra hjørnet/kanten på platen tør man plassere en fot uten at kanten raser/skades?
Tenk om du hadde fire ganske kraftige kompiser på >100 kg.. ville du blitt nervøs hvis de stilte seg i en klynge i hjørnet av garasjen? Så er det vel uansett ganske bra om vekten fordeles ut på så stor flate/mange punkter som mulig.
Allvitende
· Östergötland
· 4 362 innlegg
Du skulle vel ikke ha noen problemer med å kjøre inn en Volvo V90 i garasjen? rundt 2 tonn fordelt på 4 hjul...
Medlem
· västerbotten
· 57 innlegg
Jeg takker for deres svar! Jeg har selvfølgelig kontroll på at biler og kamerater kan stå på garasjeunderlag! Men jeg tenker kilo per kvadratcentimeter, skapet har fire justerbare føtter og hver fot er bare noen få kvadratcentimeter. Så vi snakker typ 100 kg/kvadratcentimeter. Og dessuten havner en fot nær kanten på platen, bare et par centimeter inn.
Gjør føttene større ved å bruke større metallbiter (eller annet egnet materiale) så vekten fordeles over en større flate.
Medlem
· västerbotten
· 57 innlegg
Klikk her for å svare