2.731 lest ·
5 svar
3k lest
5 svar
Hvor mye isolasjon i uoppvarmet gjestehytte/badstu?
Jeg skal bygge en 15m2 frittstående badstue med overnattingsmuligheter i relaxavdelingen for gjester. Den skal normalt ikke være oppvarmet om vinteren, men det skal være mulig å raskt varme opp for gjester, og da bør det gjerne være lett (billig) å holde varmen deretter. Jeg vurderer å isolere 15cm i veggene og 30cm i taket, men lurer da på om det blir fuktproblemer. Årsaken vet jeg ikke mer enn at jeg har hørt om risikoen med å isolere for mye. Tanken er å ha enten gips eller asfaltplater ytterst under ytterveggpanelet, deretter stendere med isolasjon og så tjærepapp (eller annen vindbeskyttelse som puster) og så trepanel eller muligens gips og tapet.
Finnes det noen ulempe med å isolere 15cm (foruten kostnaden)? Bør jeg nøye meg med 10cm?
Jeg planlegger støpt plate med gulvvarme og peisovn og vedovn i badstuedelen.

Finnes det noen ulempe med å isolere 15cm (foruten kostnaden)? Bør jeg nøye meg med 10cm?
Jeg planlegger støpt plate med gulvvarme og peisovn og vedovn i badstuedelen.
Jeg tror ikke mengden isolasjon gir noen spesielt forhøyet risiko for fuktproblemer. Slike problemer handler nok om andre ting.
Derimot er kanskje 15+30 litt overkill i et rom som nesten aldri skal varmes opp.
Jeg har 70mm i veggene, 135 i gulvet og 120mm i taket på boden.
Den vil definitivt aldri bli permanent oppvarmet med denne beskjedne isoleringen, det kreves minst 1000W for å gi en levelig temperatur ved -20°C utendørs.
Har du ingen problemer med kostnad og "sløsing" av tillatt byggflate så kjør på med planen din, ellers kan du sikkert nøye deg med, si 120mm i vegger, 145 i taket og noe passende i gulvet (120-170).
Tilfører du ingen fukt i boden din når den ikke er oppvarmet så skjer det egentlig ikke så mye. Sett inn en fuktsluker om du er veldig bekymret.
Derimot er kanskje 15+30 litt overkill i et rom som nesten aldri skal varmes opp.
Jeg har 70mm i veggene, 135 i gulvet og 120mm i taket på boden.
Den vil definitivt aldri bli permanent oppvarmet med denne beskjedne isoleringen, det kreves minst 1000W for å gi en levelig temperatur ved -20°C utendørs.
Har du ingen problemer med kostnad og "sløsing" av tillatt byggflate så kjør på med planen din, ellers kan du sikkert nøye deg med, si 120mm i vegger, 145 i taket og noe passende i gulvet (120-170).
Tilfører du ingen fukt i boden din når den ikke er oppvarmet så skjer det egentlig ikke så mye. Sett inn en fuktsluker om du er veldig bekymret.
Som Mikael skriver så synes jeg at du overdimensjonerer, og du skal vel maksimalt varme opp 8–10 m2 av rommet? Så rundt hele relaxdelen ville jeg holde meg til 95 mm (evt. 120 mm). Velger du å støpe plate, slik jeg gjorde til en gjestehytte på 16 m2, legger du der 2*100 mm celleplast. I taket holder det med 120–145 mm isolasjon. Med mønehøyde mindre da du skal ha en luftspalte, med vanlig innertak er det bare å fylle på en passende mengde, men 145–195 mm vil i ditt tilfelle bli godt isolert. Du stjeler plass innvendig i en såpass liten hytte som 15 m2 ved å bygge for tykke vegger. Det blir ganske trangt når møblene er på plass, så er du ikke tvunget ville jeg valgt 95 mm regulerte vegger. Jeg anbefaler ikke å bruke badstuedelen som boligareal da det tross alt blir en del lukt fra badstuen og vedfyringen.
Det kommer an på spennvidde og snøsone.jakim skrev:
Men en 2,5 meter lang 45x95 i fint plankegårdsvirke klarer mer enn 1 tonn hvis den er beskyttet mot knekk i den svake retningen.
Det betyr at en cc600 reglert slik vegg klarer over 20kN/meter (2 tonn/m), og så er det som regel en vegg på den andre siden av huset så det klarer en taklast på 40kN/meter tak regnet i retning av mønet.
Så svar: Din bod klarer seg utmerket med 45x95 i veggene uansett snøsone og selv om du også legger 4 lag betongtakstein oppå hverandre.
Men en carport ville kanskje ikke klare seg hvis man ikke setter skråstag eller lignende, som beskytter mot at reglene knekker i den lettknekne retningen. Men setter du f.eks. gipsplater innvendig så har du staget tilstrekkelig i den svake retningen.
Klikk her for å svare