Hei!

Hvor lenge kan man vente før man kler en gipset (utendørsgips) yttervegg med panel?

Tåler den en vinter i Mälardalen?

/Jonas

Ja, en vinter funker. 3 måneder tror jeg det står i instruksjonsboken, men det går fint lengre perioder (i alle fall med Norgips/danogips). Byggmax utegips begynner å se merkelig ut etter betydelig kortere tid, men det er ikke sagt at den ikke fyller sin funksjon. Er man likevel bekymret kan man jo henge opp en plast som beskytter mot fukt (sett opp gipsen, spikre opp spikrelekter om du skal ha trefasade, spikre plast i denne).

Jeg har Norgips utegips og den "holder" fortsatt etter 2 år men jeg bytter selvfølgelig den etter hvert som jeg spikrer opp panelet, siden den har prikker av normalt svartmugg og har begynt å buke litt. Det er dog fortsatt ingenting feil med bæringen så en vinter er ikke noe problem!

Har din gips blitt så dårlig at den må byttes, eller skal man alltid bytte den om den har stått ubeskyttet uten panel?

/Jonas

Jeg ville ikke bytte etter bare noen måneder, men når den begynner å se "sliten" ut, bytter jeg for sikkerhets skyld... Det føles jo ikke kult med et nytt hus med svartmugg bak panelet, selv om dette på ingen måte er farlig. Jeg ringte til og med Anticimex for en inspeksjon på stedet etter ~6 mnd, men de bare lo og sa at det er rolig - og når noen sier det, blir jeg mistenksom og gjør det motsatte ;D

http://www.familjenlindstrom.se/images/utegips.jpg

Høres klokt ut.

Skal kanskje smelle på byggplast på spikerlektene for litt ekstra beskyttelse.

Jonas_H skrev:
Høres klokt ut.

Skal kanskje smelle på byggplast på spiklekten for litt ekstra beskyttelse.

ja det er bra men sørg for at det ikke blir tett. Det skal bare være en regnbeskyttelse. Uten luftsirkulasjon har du nok skaffet et perfekt drivhus for litt bakterier.... :)

Tipser om å tape skårne flater og over skruehull.

/Kent

Man kan jo la plasten være åpen oppover under taket, og i nederkant, så burde den oppvarmede luften stige innenfor plasten og tørke ut fasaden.

/Jonas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.