Hei.
Jeg har en pall med mørtel som har stått ute under presenning i noen år.
En del av sekkene er av papir, der er mørtelen steinhard, men en del er av plast og det føles fortsatt ok.
Hvordan vet man om det er ok å bruke?
/ Hilsener Fredrik
Jeg har en pall med mørtel som har stått ute under presenning i noen år.
En del av sekkene er av papir, der er mørtelen steinhard, men en del er av plast og det føles fortsatt ok.
Hvordan vet man om det er ok å bruke?
/ Hilsener Fredrik
Jeg fant en åpnet papirsekk i mine gjemmer som var minst 10 år gammel. Jeg brukte det som var i pulverform eller som kunne smuldre slik at det ble pulver, og det ble steinhard betong etter at jeg blandet det med vann og lot det herde. Er du bekymret, kan du jo blande en liten prøvesats og teste først.
Bruk eldre enn ett år kan forårsake allergi ved bruk. Det er noen tilsetning som forsvinner, tilsetningen skal redusere risikoen for kromallergi.
Hvordan holdbarheten påvirkes vet jeg ikke, men er det viktige konstruksjoner så ville jeg ikke tatt sjansen.
Hvordan holdbarheten påvirkes vet jeg ikke, men er det viktige konstruksjoner så ville jeg ikke tatt sjansen.
Akkurat, best før-datoen er for hvor lenge produsenten kan garantere at mengden seksverdig krom holdes innenfor referanseverdier. Seksverdig krom er ikke til å spøke med, så bruk åndedrettsmaske, hansker og beskyttende klær om du håndterer gammel betong/murbuk. Dog er det kanskje ikke hele verden en sjelden gang...H HSP skrev:
Betongprodukter ellers holder og fungerer veldig lenge så lenge de oppbevares tørt.
Klikk her for å svare