M
Jeg har søkt etter kjemikalieselskaper og søkt på deres nettsider og databaser, mailet dem uten svar, osv. Hvorfor er det så vanskelig å få tak i rene kjemikalier? Eller er jeg bare dårlig på å finne veien?

Jeg søker aluminit (Al2SO4(OH)4·7H2O) for å blande i mørtel som herdningsakselerator og natriumnitrat/chilesalpeter (NaNO3) for å bruke som frysepunktsnedsettende middel, også i mørtel.

Det sistnevnte kan kjøpes av finja for 500 kroner per 10-kilos sekk under navnet "bemix kuldebetongtilsetning", men jeg mistenker at hvis man kjøper fra en kjemiprodusent så har man det samme produktet uten varemerke til en brøkdel av prisen. Nå gjør finja med natriumnitrat som knarrkvitt gjør med talkpulver. Typ.

Noen som vet hvor man kan maile/ringe/reise/teleportere for å skaffe disse greiene?

Eller noen som vet noen som vet noen som vet noen som vet?

Sist redigert av en moderator:
Kan være vanskelig å kjøpe kjemikalier hvis man ikke har bedrift. Så kan de være uinteresserte hvis det ikke er store nok volumer.

Ring en selger hos det firmaet du har funnet, betydelig sikrere enn å sende e-post.

Det er vanskelig. En fargebutikk pleier å kunne hjelpe til.

Her kan du se lenker og telefonnumre til bedrifter som selger og distribuerer kjemikalier
http://www.krc.su.se/page.php?pid=136
Den er til for kjemilærere så kanskje noen har det du leter etter.

Etter å ha jaktet på bassengkjemikalier på stordunk en stund kan jeg si at det er lett å finne bedrifter som selger kjemikalier, men vanskelig å finne noen som selger til privatpersoner.

Noen som vet hvor man kan finne Polyvinylalkohol (PVA)? Jeg har lest at man kan bruke det for å øke viskositeten på vann, bygger meg selv en litt spesiell glittervannlampe :) Å bruke noe som kan råtne/mugne m.m. er ikke en så smart løsning.

Polyvinylalkohol (PVA) er det samme som sitter rundt oppvaskmaskintablettene som deretter løses opp i vann.

Sist redigert:
Takk! Jeg antar at det produktet er utspedd med vann da det er i flytende form.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.