Jeg vurderer å renovere trappen, før var det en nedsenket plastmatte i trinnene, vil nå legge i eikefiner i stedet, typ 3-4mm tykk. Men har ikke funnet noe bra sted å få tak i det.
har spurt på Beijer bygg og de skulle ha over 2000kr for en plate 2400x1200, føltes litt dyrt, eller?

Noen som har noen gode forslag?

/Malin

• Liker
Naw
  • Laddar…
Kanskje på tide å legge eikeparkett i stedet?

Takk for svar, har tenkt på eikeparkett men siden jeg allerede har limte eik-trappetrinn, ville jeg trenge noe tynnere som kan "senkes" ned i trinnet.

Jeg gjorde en slik trappfornying for noen år siden og bestilte en tykk eikefinér via Beijers (jeg mener de på sin side bestilte finéren fra et firma i Göteborg som handlet med edeltre).

Finéren jeg fikk tak i var ca. 3 mm tykk og hadde en bredde på 200 - 250 mm og lå på lengder opp til 2 meter.

I mitt tilfelle erstattet jeg linoleum som var nedsenket i trinnene. Jeg skar ut linoleumet med en brytebladkniv og brukte det som mal.

Finéren var noe tykkere enn linoleumet, så jeg måtte slipe/skrape ned til samme nivå som trappetrinnenes nese.

Mye puslespill var det fordi trappen min er U-formet. Jeg klarte ett trinn per dag og limte (trelim) dem fast etter hvert. Jeg hadde tilgang til en liten båndsag, som viste seg å være perfekt for å sage finéren, og brukte en høvel for den siste finjusteringen av finéren for å få den til å passe perfekt (uten glipper).

Hele herligheten ble beiset og lakkert med vanlig vannbasert gulvlakk.

Det er ca. 10 år siden jeg gjorde dette, og finéren sitter perfekt, og ingen slitasje i lakken kan skjelnes.

Jeg mener at hele herligheten (ca. 4-5 kvm finér) kostet da ca. 2.000 kr

/urbwi

Sist redigert:
urbwi skrev:
J...jag har for meg at de i sin tur bestilte finéret fra en eller annen firma i Göteborg som handlet med edeltre...
Fredricsons. Her kjøper de fleste trelasthandlere sitt spesialtre. Har vært i deres lager og hentet bestillinger og det er en mektig opplevelse å få se alt materialet som ikke ser ut til å finnes noen andre steder.

http://www.fredricsons.com/Home.asp?id=1

Har en greie bak på båten som er laget i eikefinér, må lage ny nå og funderer litt på materialet der. Den sitter bak og er feste for kalesjen.
Båtkomponent av ekfinerplater sett ovenfra, festet med skruer og plassert på asfalt; brukt som kapellfeste.

Hvorfor skal du ha plywood? Går vel like bra med massiv eik?

Skal og skal, den gamle var laget av eikefiner og tenkte mest å kjøre samme.

Fulkemisten
www.calexicowood.se har det meste. Finner eikefinert kryssfiner i sortimentet. Holder det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.