Hei

Jeg skal snart begynne å bygge et nytt rekkverk i eik og glass, men jeg trenger å få tak i stolper til rekkverket.

Dimensjonen skal være cirka 70x70 og minst 1300mm lange.

Jeg har tittet litt på Lundbergs, men de har bare stolper som er 1200mm lange og jeg trenger minst 1300mm for å kunne feste rekkverket på en god måte, og klare minimumshøyden på 1100mm.

Jeg har vurdert å kjøpe 45x70 trevirke og lime sammen til en stolpe, men jeg vil helst slippe det hvis jeg ikke må.

Fant også en slags limtredrager i eik på Bauhaus av alle steder, men den var ikke så pent laget, så jeg tror ikke sluttresultatet blir så bra med den selv om jeg planhøvler den.

Har dere noen tips på hvor jeg skal lete i Stockholm-området?

Det er vel ganske vanlig (og litt mer prisgunstig) at man bygger stolper med en kjerne av furu og deretter limer 6-8mm eik på det.

Jeg har tenkt på det, men endetre på toppen av stolpen er synlig, så det blir vanskelig å få det pent tror jeg...

Noen ideer til løsning?

/Jonas

I Göteborg finnes ex ABI træ, de løser dette for deg, men vær forberedt på at det er dyrt, eik koster ca 40-50.000m3. Ellers kan du kontakte en lokal snekkerfabrikk og få et pristilbud. Mange av dem har egne lager av eik og følger kanskje ikke standard prislister. Viktig er det at eiken er av god kvalitet så du ikke har bananer om 10 år.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.