Hvor grove takbjelker skal jeg sette og hvor tett på min kommende vedbod med et skråtak? Boden er bare 185 bred så det blir takspennet... så er den 2,5 m lang.
/
M

J
Kommer jo litt an på hvor tett du vil ha mellom dem.

2 x 6 burde jo holde fint med cc 600

ok..hva bør jeg sette for tykkelse og avstand på strølektene (er det riktig navn..de som går tvers over reglene)? Hadde tenkt å sette tp20 som tak på...
/
M

liggende 45X70 cc 60 har jeg for meg at jeg kjørte med

Skogsindustrierna har en lathund på

http://www.skogsindustrierna.org/Li...ent.asp?archive=3&directory=749&document=9001

Der finnes en tabell over dimensjon på virket avhengig av spennvidde, snøsone, virkeskvalitet og CC.

Hvordan hadde du tenkt å bygge taket? Hvilken takvinkel? Hadde du tenkt å legge rupanel/takplyfa med papp, eller oljebasert board som undertak, eller droppe undertak helt og legge lekter + plåt oppå takbjelkene? På armats nettside står det at lekt skal være minst 45x70 om man har board som undertak (som jo ikke bærer noe, så det tilsvarer om du legger lekt direkte på bjelkene.

man takker, jo det blir nok kun platetekking på lektene da det skal være en "luftet" vedbod. Får nok kjøre på 45x70 da. Noen som har tips på hvordan man skal gjøre med veggene...liggende eller stående panel? luftspalter? hva bør man tenke på`?
/
M

Sist redigert:
Veggene er vel bare å fortsette med luftet konstruksjon. Et alternativ er å sette 45x45 spikerlekter horisontalt på CC 600 på de stående vegglektene. Deretter spikrer man vanlig stående ytterpanel på dem, akkurat som om man skulle satt lekt, men uten å bruke lekt. Da får man en fin luftespalte mellom hver bord. Min vedbod ser omtrent slik ut, og har dessuten ikke vegg helt opp til taket og den fungerer.

Man vil jo helst ikke ha veden direkte på bakken. Et alternativ som ikke er så hyggelig å gå på, men som gir god lufting er å legge lekter på cc 450 eller lignende og deretter legge gjerdetråd (slikt som har kvadratiske masker på skrå, ca. 5 cm store) oppå som veden får ligge på. Kanskje man kan kombinere og bruke rupanel der man vil kunne gå og nett på sidene?

anders:har du noen bilde av din vedbod?
/
M

Mikael_L
trojlee skrev:
man tackar, jo det blir nog endast plåt på lækten da det skal være en "luftet" vedbod. Får nok kjøre på 45x70 da.
45x95 eller 45x120 ville jeg nok brukt, 70 føles svakt, selv med så kort spennvidde. 45x120 kanskje klarer cc120 dog.

Mikael_L skrev:
45x95 eller 45x120 ville nok jeg brukt, 70 føles spinkelt, selv med så kort spennvidde. 45x120 klarer kanskje cc120 dog.
På lektene?
Eller mener du takbjelker?

Jeg har TP20 på altantaket som ligger på 28x70 (cc600), det er spikret cc750 (udda mått men så ble det) under lektene.

Mikael_L
Takbjelkene, mener jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.