Jeg har tenkt å bygge en liten pergola, kun 2 x 2,6 meter, konstruert som en sammenskrudd ramme oppå fire plint-forankrede stolper. Da det er en liten pergola i en liten hage, vil jeg gjerne gi den "nette" proporsjoner. Samtidig vil jeg kunne henge en hengestol i en mellomliggende regel, som festes parallelt (i bjelkesko) med den ytre 2-metersreglen, ca 70 cm inn.

Min idé var 70x70-stolper, og at rammen består av 95x45-regler. Vil dette holde for det jeg har tenkt? Eller trenger jeg å øke til 90x90 henholdsvis 120x45? Svært takknemlig for tips!

2,6m lang 45*95 holder utmerket å belaste med vekten av en person om du har bjelken på høykant.

Tenk på hvordan pergolaen kan gjøres stabil, kan du bruke skråstag eller støpe ned stolpene i bakken i stedet slik at pergolaen ikke svaier når du setter deg i hengekøyen din?

• Liker
Aronovic
  • Laddar…
70x70 og stående 95x45 duger, men du må ha avstivning i sidelengs retning. Jeg hadde satt 2 stk 45 graders skråstag på hver stolpe med forankring ca en halvmeter ut.

Ikke glem å bruke ordentlige skruer.

• Liker
Aronovic
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2,6m lang 45*95 holder utmerket til å belaste med vekten av en person om du har bjelken på høykant.

Tenk over hvordan pergolaen kan bli stabil, kan du bruke skråstivere eller støpe ned pilarene i bakken i stedet så pergolaen ikke svaier når du setter deg i hengekøyen din?
Tusen takk for svar! Ja, bjelker på høykant, absolutt. Skråstivere i hjørnene tenkte jeg også bruke (28x45), og nedgravde pilarer (bukseseler og belte).

Flott, da burde alt holde som planlagt.

Rabbithole Rabbithole skrev:
70x70 og stående 95x45 duger, men du må ha støtte i sidene. Jeg ville satt 2 stk 45 graders skråstag på hver stolpe med forankring ca en halv meter ut.

Ikke glem å bruke veldig bra med skråstag - bare å skru disse i bærende bjelke/ramme og stolpe?

Penere om skråstrømmene er 45x45, 28x45 ser litt spinkelt ut selv om det gjør jobben. Eller om man gjør alt i samme dimensjon, 90x90

Rabbithole Rabbithole skrev:
Penere om skråstagene er 45x45, 28x45 ser litt spinkelt ut selv om det gjør jobben. Eller om man gjør alt i samme dimensjon, 90x90
Visst, en smaksak antar jeg :) Det blir jo en ganske liten pergola i en veldig liten hage, (60talshus) så vil tilpasse proporsjonene deretter.

I was in the same boat a while back and ended up picking one of their hanging egg chairs fordi filtrene gjorde det enkelt å matche min patio setup. De værbestandige putene har holdt seg bedre enn jeg forventet, og den raske leveringen sparte meg for mye trøbbel. Hvis du er kresen på farger eller størrelser, gjør utvalget deres det ganske enkelt å finne noe som bare klikker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.