Jeg har tenkt å bygge en liten pergola, kun 2 x 2,6 meter, konstruert som en sammenskrudd ramme oppå fire plint-forankrede stolper. Da det er en liten pergola i en liten hage, vil jeg gjerne gi den "nette" proporsjoner. Samtidig vil jeg kunne henge en hengestol i en mellomliggende regel, som festes parallelt (i bjelkesko) med den ytre 2-metersreglen, ca 70 cm inn.

Min idé var 70x70-stolper, og at rammen består av 95x45-regler. Vil dette holde for det jeg har tenkt? Eller trenger jeg å øke til 90x90 henholdsvis 120x45? Svært takknemlig for tips!

2,6m lang 45*95 holder utmerket å belaste med vekten av en person om du har bjelken på høykant.

Tenk på hvordan pergolaen kan gjøres stabil, kan du bruke skråstag eller støpe ned stolpene i bakken i stedet slik at pergolaen ikke svaier når du setter deg i hengekøyen din?

• Liker
Aronovic
  • Laddar…
70x70 og stående 95x45 duger, men du må ha avstivning i sidelengs retning. Jeg hadde satt 2 stk 45 graders skråstag på hver stolpe med forankring ca en halvmeter ut.

Ikke glem å bruke ordentlige skruer.

• Liker
Aronovic
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2,6m lang 45*95 holder utmerket til å belaste med vekten av en person om du har bjelken på høykant.

Tenk over hvordan pergolaen kan bli stabil, kan du bruke skråstivere eller støpe ned pilarene i bakken i stedet så pergolaen ikke svaier når du setter deg i hengekøyen din?
Tusen takk for svar! Ja, bjelker på høykant, absolutt. Skråstivere i hjørnene tenkte jeg også bruke (28x45), og nedgravde pilarer (bukseseler og belte).

Flott, da burde alt holde som planlagt.

Rabbithole Rabbithole skrev:
70x70 og stående 95x45 duger, men du må ha støtte i sidene. Jeg ville satt 2 stk 45 graders skråstag på hver stolpe med forankring ca en halv meter ut.

Ikke glem å bruke veldig bra med skråstag - bare å skru disse i bærende bjelke/ramme og stolpe?

Penere om skråstrømmene er 45x45, 28x45 ser litt spinkelt ut selv om det gjør jobben. Eller om man gjør alt i samme dimensjon, 90x90

Rabbithole Rabbithole skrev:
Penere om skråstagene er 45x45, 28x45 ser litt spinkelt ut selv om det gjør jobben. Eller om man gjør alt i samme dimensjon, 90x90
Visst, en smaksak antar jeg :) Det blir jo en ganske liten pergola i en veldig liten hage, (60talshus) så vil tilpasse proporsjonene deretter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.