1.180 lest ·
6 svar
1k lest
6 svar
Hvor grove bjelker til Pergola med hengestol?
Jeg har tenkt å bygge en liten pergola, kun 2 x 2,6 meter, konstruert som en sammenskrudd ramme oppå fire plint-forankrede stolper. Da det er en liten pergola i en liten hage, vil jeg gjerne gi den "nette" proporsjoner. Samtidig vil jeg kunne henge en hengestol i en mellomliggende regel, som festes parallelt (i bjelkesko) med den ytre 2-metersreglen, ca 70 cm inn.
Min idé var 70x70-stolper, og at rammen består av 95x45-regler. Vil dette holde for det jeg har tenkt? Eller trenger jeg å øke til 90x90 henholdsvis 120x45? Svært takknemlig for tips!
Min idé var 70x70-stolper, og at rammen består av 95x45-regler. Vil dette holde for det jeg har tenkt? Eller trenger jeg å øke til 90x90 henholdsvis 120x45? Svært takknemlig for tips!
2,6m lang 45*95 holder utmerket å belaste med vekten av en person om du har bjelken på høykant.
Tenk på hvordan pergolaen kan gjøres stabil, kan du bruke skråstag eller støpe ned stolpene i bakken i stedet slik at pergolaen ikke svaier når du setter deg i hengekøyen din?
Tenk på hvordan pergolaen kan gjøres stabil, kan du bruke skråstag eller støpe ned stolpene i bakken i stedet slik at pergolaen ikke svaier når du setter deg i hengekøyen din?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
70x70 og stående 95x45 duger, men du må ha avstivning i sidelengs retning. Jeg hadde satt 2 stk 45 graders skråstag på hver stolpe med forankring ca en halvmeter ut.
Ikke glem å bruke ordentlige skruer.
Ikke glem å bruke ordentlige skruer.
Tusen takk for svar! Ja, bjelker på høykant, absolutt. Skråstivere i hjørnene tenkte jeg også bruke (28x45), og nedgravde pilarer (bukseseler og belte).F fribygg skrev:
Flott, da burde alt holde som planlagt.
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 954 innlegg
Penere om skråstrømmene er 45x45, 28x45 ser litt spinkelt ut selv om det gjør jobben. Eller om man gjør alt i samme dimensjon, 90x90
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Innfesting av lekter til takterrasse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Innfesting pergola-takbjelker til takstoler/hus
Galet att ta bort råspont/takreglar, höja taket och lägga tillbaka?
Tak & Vind -
Regler til dør i planke
Behandla oimpregnerade reglar till terrass
Utbyggnad och tillbyggnad