1.372 lest ·
6 svar
1k lest
6 svar
Innfesting pergola-takbjelker til takstoler/hus
Hei, prøver å forstå hva den enkleste og beste måten ville vært å forankre et pergola/tak over terrassen (ønsker å ha bæreevne for plexiglass 1,5m ut) i hustakstolene 220x45.
Har litt tegninger på gang fra svensk tres guide for altantak, men vurderer om jeg kunne erstatte bærebjelken mot huset med en form for bjelkesko som fester direkte mot takstolene, har fått tips om "Simpson strong tie Gerw" (finns säkert många olika fabrikat) .. i prinsippet et beslag med en liten vinkel for å holde bjelken i underkant, men usikker på om jeg kan avstå fra bærebjelken i tegneforslaget for en slik løsning. Eller hvordan jeg i så fall skulle trenge å modifisere inngangsverdiene for svensk tres kalkulator?
Går dette å forstå?
mål vedlagt nedenfor. I foto på dagligtale, rødt markerer takstol (innkledd) og gult tenkt pergola-bjelke.
Har litt tegninger på gang fra svensk tres guide for altantak, men vurderer om jeg kunne erstatte bærebjelken mot huset med en form for bjelkesko som fester direkte mot takstolene, har fått tips om "Simpson strong tie Gerw" (finns säkert många olika fabrikat) .. i prinsippet et beslag med en liten vinkel for å holde bjelken i underkant, men usikker på om jeg kan avstå fra bærebjelken i tegneforslaget for en slik løsning. Eller hvordan jeg i så fall skulle trenge å modifisere inngangsverdiene for svensk tres kalkulator?
Går dette å forstå?
mål vedlagt nedenfor. I foto på dagligtale, rødt markerer takstol (innkledd) og gult tenkt pergola-bjelke.
Ursäkta skrivit/skriver från mobilen och ser massa helt galna rättstavningar ovanför.KJD skrev:
Hej, försöker förstå vad enklaste och bästa vägen vore att förankra ett pergola/altantak (vill kunna ha bärighet för plexiglas 1,5m ut) i hustakstolarna 220x45.
Har lite ritningar på gång från svenskt träs guide för altantak, men funderar på om jag skulle kunna ersätta berlinsk mot huset med någon form av balksko som fäster direkt mot takstolarna, har fått tips om ”Simpson strong tie Gerw” (finns säkert många olika fabrikat) .. i princip en skrivplats med en liten vinkel för att hålla bjälken i underkant, men osäker på om jag kan avvara bärlinan i ritningsförslaget för en sån här lösning. Eller hur jag isåfall skulle behöva modifiera ingångsvördens för svenskt träs kalkylator?
Går detta att förstå?
mått bifogade nedan. I foto på talspråket, rött markerar takstol (inklädd) och gult tänkt pergola-bjälke.
Tror inte på använda ger-bläcket längre då pergolan ska ha annan vinkel än taket såklart. Tänkte inte på det 🤓.
Vårt hus har problemet att det inte finns något utrymme mellan takfot och överkant fönster. Så kan inte få in en bärlina på traditionellt vis.
funderar på om det vart en bättre lösning att fästa en bärlina direkt mot ändträt på takstolarna, tex mha vinkelbeslag (men kräver ju dock en del demontering av inklädd panel under taksprånget).
Sen skulle jag kunna göra som vanligt och gå ut med takbjälkar i balkande till pergola från denna bärlina.
Försökte rita lite. Går detta begripa? Osäker, men intresserad av synpunkter.
Hvorfor ikke la et mekanisk verksted bøye/sveise sammen en vinklet plate, eventuelt med underside også slik at man sprer lasten over en lengre strekning på takstolen og pergolatrallen ?KJD skrev:
Unnskyld skrevet/ skriver fra mobilen og ser masse helt gale stavekontroller ovenfor.
Tror ikke på å bruke ger-blekket lenger da pergolaen skal ha en annen vinkel enn taket såklart. Tenkte ikke på det 🤓.
Vårt hus har problemet at det ikke finnes noe rom mellom takfoten og overkant vindu. Så kan ikke få inn en bjelke på tradisjonelt vis.
Grubler på om det var en bedre løsning å feste en bjelke direkte mot enden av takstolene, for eksempel med vinkelbeslag (men krever jo dog en del demontering av kledd panel under takutstikket).
Så kunne jeg gjøre som vanlig og gå ut med takbjelker i balkende til pergola fra denne bjelken.
Forsøkte å tegne litt. Går dette å forstå? Usikker, men interessert i synspunkter.
Det kunne være en plan, men da raser jo målbildet litt, å helge familien i ferien.
Men du tenker at det blir en for høy punktbelastning da gjetter jeg?
Så nettopp en mer rett-på-løsning som er veldig nær standardløsningen med bærlist på fasaden. Har 12 cm over rett over vinduene.. dog stjeler jo hellingen på takstolen dette, men jeg kunne få opp en bærlist inn her, og så sage opp panelet som kler inn takstolene, og fortsette med min pergola-taktegel rett på denne.
Lagde et nytt bilde: rødt = bærlist på mine 12 cm fasade som gjenstår, gult = oppsaging i panel, blått = pergolatakregel.
Dette burde jo være standard, men jeg må kanskje få dimensjonene etter hvor kraftig/tynn bærlisten blir her.
Så nettopp en mer rett-på-løsning som er veldig nær standardløsningen med bærlist på fasaden. Har 12 cm over rett over vinduene.. dog stjeler jo hellingen på takstolen dette, men jeg kunne få opp en bærlist inn her, og så sage opp panelet som kler inn takstolene, og fortsette med min pergola-taktegel rett på denne.
Lagde et nytt bilde: rødt = bærlist på mine 12 cm fasade som gjenstår, gult = oppsaging i panel, blått = pergolatakregel.
Dette burde jo være standard, men jeg må kanskje få dimensjonene etter hvor kraftig/tynn bærlisten blir her.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med 1.5m plexiglass, er det hele bredden på pergolaen, dvs. ingen stolper ytterst?KJD skrev:
Det kunne være en plan, men da raser jo målbildet litt, å hellige familien under ferien.
Så nettopp en mer rett-på-løsning som er veldig nær standardløsningen med bjelkelag på fasaden. Har 12cm over direkte ovenfor vinduene.. dog tar jo hellingen på takstolen dette, men jeg kunne fått opp en bjelkelag inn her, og så sage opp panelet som kler inn takstolene, og gå på med min pergola-taktegel rett på denne.
Laget et nytt bilde: rødt = bjelkelag på mine 12cm fasade som gjenstår, gult = oppsaging i panel, blått = pergolatakregel.
Dette burde jo være standard, men jeg får muligens dimensjonene etter hvor kraftig/spinkelt bjelkelaget blir her.
Avhengig av omgivelsene kan det bli et kraftig løftende moment når det blåser.
Uansett så trengs ikke bjelkelaget hvis du kan feste pergolaens takbjelker direkte i husets takstoler, for eksempel ved å bruke lengre metallbeslag som kanskje går 30 cm inn på takstolene i stedet for de små bjelkeskoene og vinkebeslagene du hadde tegnet, har du stolper ytterst, vil det definitivt fungere.
Ok, bra innspill. Har skannet av beslagmarkedet men ikke funnet mye i den størrelsen.P Peter787 skrev:Jeg forstår ikke helt hva du mener med 1.5m plexiglass, er det hele bredden på pergolaen, altså ingen stolper ytterst?
Avhengig av omgivelsene kan det bli et kraftig løftende moment når det blåser.
Uansett så trengs ikke bjelken hvis du kan feste pergolaens takbjelker direkte i husets takstoler, f.eks. ved å bruke lengre metallbeslag som kanskje går 30 cm inn på takstolene i stedet for de små bjelkeskoene og vinkelbeslagene du hadde tegnet, hvis du har stolper ytterst, vil det definitivt fungere.
Skal ha stolper ytterst og bjelke der. Første ansatsen var 6 m bred (langs med huset) og 3 m dyp (vinkelrett mot fasaden), men redusert til 2 m dyp. Hele 3 m høy, pga kjeller/halv sutterreng. Så sikkert mye løftekraft. (Vinger en del vind her, også vestsiden).
Primær funksjon er å redusere solinnstrålingen (mange vinduer) og solbeskyttelse.
Sekundært er litt beskyttelse en sommerkveld, med regnstøv.
Klikk her for å svare