11.058 lest ·
20 svar
11k lest
20 svar
Hvor finner man kiler?
Hei, vi bruker ikke tradisjonelle karmeskruer, men i stedet karmsokler som jeg for øvrig varmt kan anbefale foran karmeskruer..
En karmsokkel ser ut som en "vanlig" karmeskruv - bare uten selve skruen..
Man fester den fra baksiden av karmen før man setter inn karmen i hullet - så skrur man den ut mot stenderne - på denne måten eliminerer man behovet for alt som heter kiler.. Når soklene først er på plass og spent, skrur man en slags treskrue fra innsiden av karmen - rett gjennom sokkelen og inn i det bakre materialet.
Dog forutsetter disse at det finnes forhåndsborede hull på 14mm. Hvis det ikke finnes slike hull (som f.eks. på mange innerdører) bruker vi de andre karmeskruene jeg linket til i stedet...
Kiler bruker vi dermed sjelden.!
Jo forresten - her er et bilde av karmsokler..
http://www.gothes.se/katalogen/goth...TRING=&QUERYDOC=(I001=117145)&XSL=product.xsl
En karmsokkel ser ut som en "vanlig" karmeskruv - bare uten selve skruen..
Man fester den fra baksiden av karmen før man setter inn karmen i hullet - så skrur man den ut mot stenderne - på denne måten eliminerer man behovet for alt som heter kiler.. Når soklene først er på plass og spent, skrur man en slags treskrue fra innsiden av karmen - rett gjennom sokkelen og inn i det bakre materialet.
Dog forutsetter disse at det finnes forhåndsborede hull på 14mm. Hvis det ikke finnes slike hull (som f.eks. på mange innerdører) bruker vi de andre karmeskruene jeg linket til i stedet...
Jo forresten - her er et bilde av karmsokler..
http://www.gothes.se/katalogen/goth...TRING=&QUERYDOC=(I001=117145)&XSL=product.xsl
Sist redigert:
ja hylsene setter vi også, men mest i tyngre konstruksjoner.. typ utedører, glasspartier mm mm... men da kjører vi med vanlig montasjeskrue med liten nett hode... Torx... tror hodet er maks 6 mm.. for å passe i hylsen... kan være mer... (Hmm... hvor "Hjemmeblind" man blir når man ikke er på jobb... på Beijer går vi jo bare inn og henter rett skrue direkte jo...
Hylsene er jo skikkelig bra for øvrig, pleier ikke engang klosse. Holder bare karmen og skrur ut hylsene til de sitter i lodd.. så i med skruen og evt, finjustering..
Hylsene er jo skikkelig bra for øvrig, pleier ikke engang klosse. Holder bare karmen og skrur ut hylsene til de sitter i lodd.. så i med skruen og evt, finjustering..
Medlem
· Stockholm
· 89 innlegg
Skal man skruve sammen terskelen med karmen før man plasserer den på plass? Det burde vel være bedre å ikke gjøre det slik at man kan tilpasse terskelens høyde nøyaktig til gulvnivået (gulvet tenkte jeg å legge sist av alt)?
Har forsøkt å beregne nøyaktig hvilken høyde gulvet vil komme på, men det var vanskelig å finne noen opplysninger om hvor tykt en lumppapp er? Noen som vet?
Har forsøkt å beregne nøyaktig hvilken høyde gulvet vil komme på, men det var vanskelig å finne noen opplysninger om hvor tykt en lumppapp er? Noen som vet?
hva er det for terskel? en del må man skruve sammen før, de pleier å være litt høyere, med profil som følger karmens, så finnes det de med tynne eks terskler, som man kan legge ut etterpå, men man bør skru disse med forsenket skrue, ned i gulvet.
har du et bilde å legge opp kanskje ?
har du et bilde å legge opp kanskje ?
disse hylsene heter adjufix.Styx skrev:Tjo, vi bruker ikke engang tradisjonell karmskrue, men i stedet karmhylser som jeg for øvrig varmt kan anbefale framfor karmskrue..
En karmhylse ser ut som en "vanlig" karmskrue - bare uten selve skruen..
Man fester den fra baksiden av karmen før man setter inn karmen i hullet - deretter skrur man den ut mot stenderne - på denne måten eliminerer man behovet for alt som heter kiler. Når hylsene vel er på plass og inspente, skrur man en slags treskrue fra innsiden av karmen - rett gjennom hylsen og inn i det bakliggende materialet.
Dog forutsetter disse at det finnes forborrede hull på 14mm. Hvis det ikke finnes slike hull (som for eksempel på mange innerdører) bruker vi de andre karmskruene jeg lenket til i stedet...
Jo forresten - her er et bilde av karmhylser..
[lenke]
la opp en tråd om dette for en stund siden her.
hmm en innerkarm tar ca: 5 min å montere opp fra esken til beslagene er satt.
montering: skru sammen overstykket på karmen med 3 lag gipsskrue, sett karmen opp, ta et 14 mm bor og bor ut hullene (adjufixen, skrur du på nå på baksiden om du skal ha disse)
ta karmen og trykk hengselssiden mot stenderen, sett et 600mm vater på overstykket og sjekk om det er i vater (juster i bunnen med noen huntonitt eller noe ved behov, legg trinnet imellom, skru i 70 mm karmskrue oppe og nede, ta T-nøkkelen og skru ut karmen i lodd med noenlunde samme åpning på sidene, skru nå i de andre 2, nå tar du den andre siden og tar skruen oppe og nede, sjekk lodd igjen, skru nå i de andre 2, heng på dørbladet og juster inn åpningen mellom blad og karm så det ser bra ut, skru fast trinn og beslag.
kiler? hmm, hvorfor?
tar bare unødvendig tid, fungerer ikke i akkord.
parketten: har fått patent på verktøyet mitt.
sveiset i 6 mm stål, ser ut som en T som man legger som anlegg bak.
huntonitt fungerer ikke hvis gipsen slutter et stykke opp da den glir under...
mvh
snickar estwing
estwing: Nå e du jo vant til dette.... men for de som er mindre vant kan det være lurt å forankre karmen før de skrur.
Når det gjelder terskler så finnes det begge deler av terskler, noen skrur man fra siden nederst på karmen, andre legger man dit etterpå og da bør man skru dem fast ned i gulvet for det smeller så f-b når man går over dem ellers...
Når det gjelder terskler så finnes det begge deler av terskler, noen skrur man fra siden nederst på karmen, andre legger man dit etterpå og da bør man skru dem fast ned i gulvet for det smeller så f-b når man går over dem ellers...
Klikk her for å svare