Medlem
· Stockholm
· 89 innlegg
Er på vei til å montere et par nye innerdører, og trenger kiler for å stagge opp dørkarmen, men hvor finnes det kiler å kjøpe hen?
Skal også legge gulv snart og da skal man også ha kiler, hvor finner jeg slike?
Skal også legge gulv snart og da skal man også ha kiler, hvor finner jeg slike?
Billigere enn en eske med kilar... http://www.byggahus.se/forum/verkty...-hjaelpmedel-vid-foenster-doerrmontering.html
Hva slags gulv skal legges? For parkettgulv fungerer det bra med kilar, men for tynne laminatgulv synes jeg det er bedre å bruke masonitebiter som ikke er så "topptunge".
Er man i nærheten av Ekesiöö i Bromma, har de ferdigsagde (3,2x45x2400 mm) masonitstrimler for 6:-/stk.
Hva slags gulv skal legges? For parkettgulv fungerer det bra med kilar, men for tynne laminatgulv synes jeg det er bedre å bruke masonitebiter som ikke er så "topptunge".
Er man i nærheten av Ekesiöö i Bromma, har de ferdigsagde (3,2x45x2400 mm) masonitstrimler for 6:-/stk.
Det beste måten å få tak i kiler er jo å lage egne.
Likeledes er jeg enig med ACME i dette med masonitt i stedet for kiler..
Dog kan man jo sage til egne remser, trenger jo ikke være nøyaktige i str.
Dog finnes det "Startpakker" for parkettgulv der det inneholder en slagbjelke og kiler.
Tenk på at om det er såkalt Klikkgulv, altså sånt man løfter sammen, da bør man ikke bruke noe annet enn håndflaten om det skulle bli en åpning, for man ødelegger overflaten så lett ellers, (kantstøter).
Likeledes er jeg enig med ACME i dette med masonitt i stedet for kiler..
Dog kan man jo sage til egne remser, trenger jo ikke være nøyaktige i str.
Dog finnes det "Startpakker" for parkettgulv der det inneholder en slagbjelke og kiler.
Tenk på at om det er såkalt Klikkgulv, altså sånt man løfter sammen, da bør man ikke bruke noe annet enn håndflaten om det skulle bli en åpning, for man ødelegger overflaten så lett ellers, (kantstøter).
Medlem
· Stockholm
· 89 innlegg
Så på dørkarmene som jeg har kjøpt, og i dem er hullene forborret, der omtrent halve dybden er boret med 14mm og så resten med ca 4mm. Dessverre passer ikke de karmeskruene jeg har kjøpt helt inn i de forborrede hullene siden dybden ikke er tilstrekkelig.
Hva gjør man nå? Borer mer? Eller presser man bare karmeskruen inn med styrke de siste 5-6 millimeterne?
Hva gjør man nå? Borer mer? Eller presser man bare karmeskruen inn med styrke de siste 5-6 millimeterne?
De er boret på den måten for at man skal ha valgmuligheter når det gjelder innfestningen. Hvis du bare kiler og skrur/spikrer fast karmen så monterer du den som den er. Vil du bruke karmskruv, typ Programa, så må hullene bores opp med en 14 mm borr. Det finnes spesielle karmesker som har en 5 mm borr som styring. Hvis du borer opp hullene når karmen er på plass så gir 5 mm's borren også et forboret hull på riktig plass i regelen. En slik koster ca 150-200:-.
Finnes ellers spesielle karmskruer for innerdører, fungerer utmerket..
Ikke trenger man kile heller - bare å holde noe imellom når man drar i skruen så blir det finfint... (men vi pleier ikke engang å holde noe imellom - det går bra å dra karmen stumt mot regelen og så "justere tilbake" så den havner midt i hullet...!)
Når det gjelder gulv er jeg helt enig i at masonit er det som gjør jobben..!!
Ikke trenger man kile heller - bare å holde noe imellom når man drar i skruen så blir det finfint... (men vi pleier ikke engang å holde noe imellom - det går bra å dra karmen stumt mot regelen og så "justere tilbake" så den havner midt i hullet...!)
Når det gjelder gulv er jeg helt enig i at masonit er det som gjør jobben..!!
ja vi setter bare en kile på 2 steder på innerdørene for å slippe å justere tilbake... viktigst er jo loddrettheten på karmen.. og det justeres oftest best med masonitt det med... om det trengs vil si...
Stefan. du må bore igjennom karmen om du har vanlige karmskruer. (Som anbefales)
Om du ikke bruker karmskruer så kan du gjennom nøyaktig fiksering med kilerskru få i vanlige treskruer isteden. men disse kan du jo ikke justere tilbake karmen med... hvilket som sagt krever ytterst nøyaktig fiksering og stabilitet... + at det tar en helsikes tid.
Stefan. du må bore igjennom karmen om du har vanlige karmskruer. (Som anbefales)
Om du ikke bruker karmskruer så kan du gjennom nøyaktig fiksering med kilerskru få i vanlige treskruer isteden. men disse kan du jo ikke justere tilbake karmen med... hvilket som sagt krever ytterst nøyaktig fiksering og stabilitet... + at det tar en helsikes tid.
Sist redigert:
Ja jo, så har vi vel også gjort en gang - eller kjørt imellom hammeren akkurat når man drar i skruen bare.. Forbannet smidige de der skruene ellers..Milkshaken skrev:
Raskere og raskere.. Vet ikke om du misforstod meg - jeg snakker altså IKKE om vanlig treskrue..
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Sett den ene siden kloss an mot regla - juster tilbake så den havner i midten..
Deretter på med vateret så den er i vater - spenne fast den med hammeren og i med skrue på andre siden - klart (nåja, nesten klart - litt småjustering trengs vel også)..
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27320
Sett den ene siden kloss an mot regla - juster tilbake så den havner i midten..
Deretter på med vateret så den er i vater - spenne fast den med hammeren og i med skrue på andre siden - klart (nåja, nesten klart - litt småjustering trengs vel også)..
Sist redigert:
Nei jeg snakker heller ikke om vanlig treskrue men karmskrue... og der fester man med fordel en karm med minst 2 kiler.
Treskruen tok jeg bare som eksempel om han ikke kan eller vil bore gjennom helt.....
Såg nå at du bruker en annen karmskrue....
jeg /Vi bruker tradisjonelle karmskruer, type ESSVE.....
Treskruen tok jeg bare som eksempel om han ikke kan eller vil bore gjennom helt.....
Såg nå at du bruker en annen karmskrue....
jeg /Vi bruker tradisjonelle karmskruer, type ESSVE.....