Dette kommer fra mitt hus bygget i 1929. Noen som vet hvor jeg kan finne dette nyprodusert?

• Tverrsnitt av to ulike trelister med mål på 60x15 mm og 70x22 mm, antagelig fra et hus bygget i 1929.
Om det ikke finnes som standard lenger, noe det med aller størst sannsynlighet ikke gjør, må man gå til et sagbruk og be dem produsere det. Det blir dyyyyyyyyrt..........

"Standard" varierer jo fra sted til sted. Panel og List og Svenssons trä f.eks. har jo betydelig større sortiment sammenlignet med det vanlige byggmarkedet. Det kanskje finnes flere lignende som jeg ikke kjenner til?

Den øvre har jeg ingen oppfatning om...den nedre tror jeg blir vanskelig å finne. Jeg har nemlig vært på jakt etter noe lignende og det eneste jeg fant var en list med samme profil som finnes hos både Panel & List og Ekesiöö her i Stockholm og er 52 mm bred. Det var nær nok for meg, siden originalet i mitt tilfelle er ca. 55 mm, men for langt unna for deg.

Vi er på jakt etter noe som ligner den øverste.
Hos Nacka Trä ser det ut til at man kan bestille til rimelig kostnad dersom det ikke finnes som standard.
Men vi har ikke bestilt ennå.

Den øvre pleier å kalles dobbelfasnot, men høvles ofte bredere nå for tiden, sammenlign http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=36264

Den nedre har jeg ikke sett tidligere, ligner en forvokst hattlekt....

Sjekk med et sagbruk der du bor - det trenger ikke bli spesielt mye dyrere å lage spesial, i alle fall ikke om du skal ha litt større partier.

/Ingeniøren

Den dobbelfals not og fjær du linker til er vel i første omgang for utendørs bruk siden den er finsaget. Den panelen jeg har brukes stående og ligner betydelig mer på basepanel men uten den "ekstrabrede" sporet på den ene siden. Skal reise rundt til lokale høvlerier så får vi se hva det kan gi.

Totte_S
Ser jo lovende ut selv om de ikke hadde akkurat mine. Skal sjekke hva det kan lande på prismessig.

Takk for alle tips!

Sjekk på www.veckebosag.se. For så vidt langt fra Stockholm, men jeg vet at han pleier å levere trelast dit. Bra priser har han dessuten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.