7.789 lest ·
4 svar
8k lest
4 svar
Hvor bred kan foten på en takstol være uten støtte under?
Hei!
Jeg holder på med en garasje der spennvidden mellom veggene er 5535 mm, cc målet er ca 5400 mm mellom veggene. Jeg lurer nå på om det er mulig med så brede takstolsføtter uten at jeg trenger ytterligere støtte under? Overetasjen er tenkt som en gjestehytte. På bildet ser dere hvordan jeg har tenkt meg det hele.
Stor takk på forhånd
Fredrik
Jeg holder på med en garasje der spennvidden mellom veggene er 5535 mm, cc målet er ca 5400 mm mellom veggene. Jeg lurer nå på om det er mulig med så brede takstolsføtter uten at jeg trenger ytterligere støtte under? Overetasjen er tenkt som en gjestehytte. På bildet ser dere hvordan jeg har tenkt meg det hele.
Stor takk på forhånd
Fredrik
Sist redigert:
Nå går målene ikke å lese, men hvis jeg gjetter at det dreier seg om ca 50 cm så er det ikke noe konstruktivt problem.fredand44 skrev:Hei!
Jeg holder på med en garasje der spennvidden mellom veggene er 5535 mm, cc målet er ca 5400mm mellom veggene.
Jeg lurer nå på om det er mulig med så brede takstolføtter uten at jeg trenger ytterligere støtte under?
Andre etasje er tenkt som en gjestehytte.
På bildet ser dere hvordan jeg har tenkt meg det hele.
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Hei!
Takk for svaret ditt!
Jeg er imidlertid usikker på hvilket mål du ikke kan se som du trenger.
Med bredden 5535mm mener jeg altså bredden mellom ytterveggene.
Akkurat som du sier, så er det 500mm i overheng, eller rettere sagt det er vel det jeg kaller overheng som er takfoten.
Men jeg var nok uklar i mitt opprinnelige spørsmål.
Spørsmålet burde egentlig vært; hvordan dimensjonerer jeg takstolenes hanebjelke, altså bjelken som utgjør gulvbjelkene mellom veggene.
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Takk for svaret ditt!
Jeg er imidlertid usikker på hvilket mål du ikke kan se som du trenger.
Med bredden 5535mm mener jeg altså bredden mellom ytterveggene.
Akkurat som du sier, så er det 500mm i overheng, eller rettere sagt det er vel det jeg kaller overheng som er takfoten.
Men jeg var nok uklar i mitt opprinnelige spørsmål.
Spørsmålet burde egentlig vært; hvordan dimensjonerer jeg takstolenes hanebjelke, altså bjelken som utgjør gulvbjelkene mellom veggene.
Tusen takk på forhånd
Fredrik
Du lurer rett og slett på hvilken dimensjon du må ha på hanebjelken for at den skal fungere som bærende boligbjelkelag? (med spennvidde på ca 5,5 meter).
Først og fremst må du ha minst cc600, dvs. har du takstoler på cc1200 så må du legge en ekstra bjelke med samme dimensjon mellom hver takstol.
Så, med den spennvidden kan det nok begynne å kreve nærmere 45x300 K24 for å klare seg.
OBS, bare en gjetning.
Alternativene kan være Kerto-bjelke, swelite lettbjelker, stålbjelke, for å kunne redusere dimensjonen noe...
Nå er jo dette altså ikke mitt kunnskapsområde direkte, men jeg vil advare om at i alle fall jeg tror at det begynner å bli ganske saftige dimensjoner på bjelkene for din spennvidde...
Først og fremst må du ha minst cc600, dvs. har du takstoler på cc1200 så må du legge en ekstra bjelke med samme dimensjon mellom hver takstol.
Så, med den spennvidden kan det nok begynne å kreve nærmere 45x300 K24 for å klare seg.
OBS, bare en gjetning.
Alternativene kan være Kerto-bjelke, swelite lettbjelker, stålbjelke, for å kunne redusere dimensjonen noe...
Nå er jo dette altså ikke mitt kunnskapsområde direkte, men jeg vil advare om at i alle fall jeg tror at det begynner å bli ganske saftige dimensjoner på bjelkene for din spennvidde...
Klikk her for å svare