19.121 lest ·
18 svar
19k lest
18 svar
Hvor begynner man veggen ved skråtak?
Nå forstår jeg ikke helt hvordan du mener. Taket er jo isolert så varmemessig skal det ikke gjøre noen forskjell. Kattvinden bygger jeg jo fordi jeg ikke vil ha skråtak helt ned til gulvet. Så spørsmålet var om isolasjonen i veggen mot kattvinden vinner noe i lydisoleringskapasitet eller om det holder at man kun isolerer veggen mot tilstøtende rom.Anna_H skrev:
Jeg mener at normalt sett pleier taket på kattvinden IKKE å være isolert, det er oftest veggen man isolerer, og kattvindens gulv som jo er taket i første etasje.Anna1984 skrev:Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. Taket er jo isolert så varmemessig skal det ikke gjøre noen forskjell. Kattvinden bygger jeg jo fordi jeg ikke vil ha skråtak helt ned til gulvet. Så spørsmålet var om isolasjonen i veggen mot kattvinden gir noe i lyddempingsforhold eller om det er nok at man kun isolerer veggen mot tilstøtende rom.
Øht tilfører isolasjon inne i vanlige skillevegger relativt lite i lydisolering. Men isolasjon der spiser i det minste opp eventuell resonanslyd i den boksen som selve veggen utgjør, selv om det påvirker ganske lite på lydtransmisjonen gjennom hele veggkonstruksjonen.
Og å lydisolere veggen mellom rom og kattvinde kan ha betydning, hvis flere rom vender mot samme kattvinde så kan selve kattvinden tilby en vei for luftbårne lyder, mellom rommene.
Er det på den måten kan det være en ide å sette platemateriale på begge sider av veggreisene samt fylle i det minste ca halvparten av rommet i veggen for å dempe egenresonanser i hulrommet og i veggen.
Og å lydisolere veggen mellom rom og kattvinde kan ha betydning, hvis flere rom vender mot samme kattvinde så kan selve kattvinden tilby en vei for luftbårne lyder, mellom rommene.
Er det på den måten kan det være en ide å sette platemateriale på begge sider av veggreisene samt fylle i det minste ca halvparten av rommet i veggen for å dempe egenresonanser i hulrommet og i veggen.
Klikk her for å svare