Jeg skal innrede en isolert loftsetasje. Loftetasjen er som sagt isolert, men mangler vegger helt. Takvinkelen er 45 grader. Jeg lurer på hvor jeg skal begynne å bygge veggen, regnet fra der taket møter gulvet ytterst? Hvor høy skal veggen være der jeg begynner å bygge?
Vanskelig å forklare med ord, men legger ved et bilde så kanskje dere forstår hvilken vegg jeg mener.

Isolert loft med uferdig vegg, markert med rød pil. Skjelett av treverk vises under skrått tak, 45 graders vinkel. Verktøy og materialer på gulvet.

S
skal du ha den tvers over?
eller vil du lage vegg opp til taket?

SBH skrev:
skal du ha den tvers over?
eller vil du lage vegg opp til taket?
Jeg vil ha det som på bildet. Undret bare om det fantes noen standardmål som man pleier å ha der veggen begynner? F.eks. at man bygger slik at veggen alltid begynner der den blir f.eks. 60cm eller lignende.

S
det er jo bare egentlig å sette plater på reglene som du har, fra gulv til møne

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Jeg vil ha det som på bildet. Undret bare på om det fantes noe standardmål som man pleier å ha der veggen begynner? F.eks. at man bygger sånn at veggen alltid begynner der den blir f.eks. 60cm eller lignende.
Nei, du må rett og slett velge selv. :)

Byggteknisk sett kan man ha begrensninger, først og fremst pleier det være støtteben på takstolene som bestemmer hvor langt ut som mest man kan sette kneveggen.
Om man nå ikke synes det er praktisk med litt støtteben som krysser rommet mellom gulv og skråtaket (jeg har faktisk sett det en gang - besværlig å rydde, møblere osv.).

Så kan den som har beregnet og tegnet takstolene ha tenkt seg last på kun en del av bjelkelaget så takstolene egentlig blir underdimensjonerte dersom man setter kneveggen for langt ut.
Dette fører ikke til at bygningen raser, men svikt og nedheng blir for stort på bjelkelaget, noe som innebærer "uleilighet".

Så må man tenke litt på isolering og eventuell nødvendig luftspalte og luftventiler/takfotventilasjon og sånne ting, så kanskje det ikke går å fjerne kneveggen helt og holdent, dvs. la skråtaket møte gulv.

Men ellers har du bare å tenke på hvordan du vil og kan bruke plassen, virkelig lavt er jo vanskelig å bruke.
En seng kan sikkert stå mot en 1-meters vegg med 45° skråtak uten at det blir altfor upraktisk, spesielt om det er barne-/ungdomsrom.
Ellers kan man kanskje tenke seg litt eiegod lagring lengst ut.

Perfekt, akkurat et sånt svar jeg trengte :-)

Jeg gjorde veggene mine 1,3m høye mot skråtaket. Jeg ville ikke hatt dem lavere selv om det selvfølgelig gir mer gulvplass. 1,3m kan utnyttes godt ved å plassere seng, skrivebord osv. mot veggen. Jo lavere, desto vanskeligere.

S
du mener så du. trodde du mente på reglene som du hadde

SBH skrev:
du mene så du. trodde du mene på reglene som du hadde
Nei det var bare et eksempelbilde.

Vi har 120. Enkelt å bare sette der plata. Funker bra med møblering også. Vurderer å flytte den enda lenger ut i sønnens rom for å vinne gulvplass. Vet du hvordan du skal møblere rommet kan du jo tilpasse litt etter det.

Vi har også 120 cm høy vegg. Jeg hadde gjerne hatt litt lavere, men på den andre siden blir det utmerket kattvind med en hel del lagring der.

Tjener man noe på å isolere veggen ut mot kattvinden når det gjelder lyddemping? Jeg skal isolere alle andre vegger, men de veggene skiller jo rom fra hverandre og kattvindveggen går jo bare ut mot ytterveggen.

Jeg vokste selv opp i et barnerom der skråtaket gikk helt ned til gulvet. Det ble stor gulvflate, men det var vanskelig å utnytte rommet lengst inn i vinkelen. I vårt nåværende hus har vi 90 cm loddrett vegg før skråtaket begynner. Det fungerer bra, det går an å ha en seng direkte mot veggen uten at man får klaustrofobi når man ligger på rygg i den.

Anna1984 skrev:
Tjener man noe på å isolere veggen ut mot kattvinden når det gjelder lyddemping? Jeg skal isolere alle andre vegger, men de veggene skiller jo rom fra hverandre og kattvindveggen går jo bare ut mot ytterveggen.
Spiller vel ingen større rolle hvorfor man isolerer den? Varmisolert skal den jo uansett være, yttertaket har jo (normalt sett) ingen isolasjon og da får man grei lyddemping for eventuelle "krypelyder" uansett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.