Må bare spørre om noen flisproffer har noen mening om dette spørsmålet:

Hvor begynner man å fliselegge en vegg? Nederst, midt på eller kanskje øverst?!??!

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv har flislagt flere bad gjennom årene og har alltid begynt nederst og gått oppover hvis det ikke har vært noen "naturlig" linje (komfyr, nisje osv) å begynne ved, men så sa naboen min at når han har hatt håndverkere for å helflislegge kjeller, bad mm så begynte flisfirmaet alltid midt på veggen og utgår derfra både opp og ned.

Finnes det fordeler ved å gjøre som flisfirmaet? Er det "feil" å gjøre som jeg alltid har gjort, altså begynne nederst i det ene hjørnet og gå oppover?

Noen som kanskje kan kaste litt lys over dette.

:D Erber

Jeg er riktignok ingen flisekspert, men har lest meg opp en del i forkant av mine egne husprosjekter. Man begynner et stykke opp på veggen ved å legge ut en rettholt, hvilende på klosser slik at den blir helt i vater. Det er lett å få i vater når man ikke gjør det rett ved gulvet, og - fremfor alt - det blir lettere når man bygger nedover å tilpasse flisene til eventuelle fall eller skjevheter i gulvet. Begynner man langs med gulvlinjen blir det jo kinkig hvis denne ikke er helt i vater. Er uansett også nysgjerrig på hva proffene sier om saken?

Nå er jeg jo ingen proff, men det stemmer at man pleier å begynne med å flislegge en linje i vater et stykke opp på veggen, ofte omtrent andre raden nedenfra (nettopp fordi gulvet jo ikke er i vater). HVOR langt opp dette er bør man selvfølgelig måle seg frem til hva som blir penest; man vil jo ikke måtte legge til en liten rad på 2 cm øverst eller nederst på veggen om det kan unngås.

En selvnivellerende planlaser er gull å ha i disse situasjonene

hmm.....det dere sier høres jo veldig rimelig ut. men disse kakelnissene begynte midt på veggen..., men det er vel som så mye annet, man gjør ting på forskjellige måter. ingenting er vel mer feil eller riktig.

men helt klart, som dere skriver, at å ikke begynne med raden absolutt nederst høres jo rimelig ut.

Begynn med den nest nederste raden,
mål ut takhøyden så du slipper å skjære den øverste flisen.
De nederste vil sannsynligvis alltid måtte skjæres ulikt avhengig av fallet på gulvet.

Jeg har fått rådet fra en flislegger å begynne midt på veggen.

Årsaken skulle være at feil som legges til for hver rad, for eksempel fra fliskryss eller snor, bare har halvparten så mange rader på seg for å adderes. Jeg fulgte rådet, men syntes som glad amatør at det ikke er helt enkelt å flislegge nedover fra en midtrad. Selv om man har bra hengfix, syntes jeg at flisene hadde en tendens til å gli ned noen tideler fra man har trykket dem på plass. Begynner man nedenfra og opp, har man jo tyngdekraften på sin side. Så jeg slutter meg nok til de som mener at det er best å begynne med nest nederste rad.

Deretter er det en annen sak hvordan radene skal fordeles for at det skal bli pent. Jeg prøvde å få midtraden på midten av veggen, det vil si slik at øverste og nederste rad blir skåret omtrent like mye. Også i sidelengs retning synes jeg det ser best ut om man prøver å sentrere radene slik at man skjærer like mye i høyre og venstre ytterrad.

Jeg er enig i at en selvnivellerende laser er gull når man flislegger!

Gjørdetseljere bør sette oppover fra andre plattrekke med støttebord og nytt og rent snøre så blir det bra. Profesjonelle setter jo fra midten oppover og nedover på fri hånd. Ingen snører eller kryss, bare dele inn veggene i rutenett og ta en om gangen.

Fliser i formatet 30x60 da begynner jeg med nederste flisen og jobber oppover, fordi det er vanskelig å få dem til å henge. En 20x20 flis for eksempel, da begynner jeg ca 100 cm opp og setter for eksempel venstre del først, så høyre, så nederste venstre og nederste høyre. Gjør man slik kan man dra fix på en hel rute og sette dem på, og man unngår å miste fix fra kammen på det allerede satte flisene. Man får dessuten bevege seg litt mer eller i alle fall sitte på kne kortere stunder (føles det i alle fall som).

S
hadde en fin flislegger. for å få flisene i vatre. hadde han masonitt remser som han spikret inn gjennom tetningssjiktet :wow:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.