Hei
Vi skal flytte kjøkkenet til rommet som nå er stue, 2 rom med en bue mellom. Rommet er 3,90 bredt og bueåpningen er ca 1,80 med veggflate ene siden på ca 1,60m og andre ca 70 cm.
Når vi nå skal flytte dit kjøkkenet så kommer vi til å åpne opp enda mer så den 1,40-vegg blir ca 70 cm bred den også, dvs buen økes med ca 1m.

Nå kommer spørsmålet:
Hvor bærende er veggen der buen er og tåler den en økning av bueflaten med 1m til?

Info om bæring: Veggen ligger midt i huset og takstolene ligger vinkelrett mot veggen. Huset er 1½ plans så det er en overetasje over veggen det gjelder. Buen er ca 2m og takhøyden er 2,37, så over buen er det 37 cm vegg, som jeg ikke tror er forsterket på noen måte?

Er det bare å sette saga i veggen og kjøre??

Har laget en tegning som forklarer min vegg/bue, sjekk der så forstår dere min innviklede bueåpning...(Linjen er min tenkte økning av bue)

Takknemlig for kloke svar
Mazz

• Tredimensjonal modell av en vegg med et stort rektangulært valv og en foreslått linje som viser planlagt utvidelse av valvet med 1 meter.
Du kan nesten helt sikkert IKKE bare begynne å sage. Det ligger sannsynligvis allerede i dag en forsterkningsbjelke over åpningen, og den strekker seg med stor sannsynlighet bare så langt som nødvendig for den nåværende åpningen.

Det er vanskelig å fra din beskrivelse avgjøre om det "bare" er lasten fra øverste etasje som belaster, eller om det også overføres krefter fra yttertaket mot denne veggen.

men selv om det kun er krefter fra øverste etasje, så handler det om ganske store belastninger fra gulvbjelkelaget.

Man regner (har jeg hørt. er ikke spesialist) med at et mellometasjeskille skal tåle ca. 200kg per kvadratmeter. Hvis vi litt forenklet regner på at ditt hus har 4m spennvidde i hver retning fra denne veggen i midten, blir den totale belastningen fra gulvet som ligger på din ekstra meter du vil ta opp ca 1,6 tonn. Halvparten av det føres ut til ytterveggene, og halvparten havner på din innervegg. Dvs ca 800kg.

Om det deretter evt. er slik at også takstolene fører ned last via innerveggen på andre etasje, så blir det vesentlig mer last enn det. Man må også kontrollere at bæringspunktene der bjelken skal hvile mot veggen tåler den høyere belastningen.

Du trenger å konsultere en bygningsingeniør for å vurdere hvilke tiltak som trengs. Det trenger ikke bli så veldig dyrt, sannsynligvis 1-2 timers konsulthonorar.

Jeg har tatt bort hvelvet og funnet at veggen er bygget av stående 2tom4 (eller 5) med myk masonitt utenpå, totalt ca. 8 cm tykk vegg. Det man har gjort med hvelvet er at det først var et dørhull som deretter ble utvidet ved å kappe stenderne i dørhøyde og så tatt bort de nedre bitene. Ser litt merkelig ut, men så kanskje man gjorde før. Se vedlagte bilder av dette. (Ser at de er rotert 90 grader, men orienter dere ved hjelp av lampen:)) Der døren var finnes det en liggende bjelke.

Om veggen er bærende, så skulle jeg gjerne hatt forslag til hvordan jeg kan utvide hullet med ca. 80 cm til. Kan jeg 1. Felle inn en liggende 2-toms stender over hullet 2. Må jeg rive veggen og sette noe annet der 3. Er det bare å sette sagen i veggen???

Den føles litt ustødig når man rykker i den, så jeg synes den virker ikke så veldig bærende, men hva vet jeg.. Det er derfor jeg henvender meg hit.

Takk for svar.

• Arket vises et buet dørkarmområde med treverk som er delvis fjernet,omgitt av hvite vegger og et vindu til høyre. Bakgrunn viser et grønt utendørsområde.
  • Øvre del av delvis revet veggåpning med synlig treverk, sett nedenfra. Vindu og lampe i bakgrunnen, bildet er rotert 90 grader.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.