7.554 lest ·
14 svar
8k lest
14 svar
Hvilket virke skal man bruke til en boddør
Troligvis gjorde jeg ikke i det hele tatt som vanlig er, men for 15 år siden bygde jeg to boddører av tynn råspont med Z innvendig. Panelen ble limt (med trelim eller annet, husker ikke hvilket lim) mot Z-innsiden. Et hengsel som dekket nesten hele dørbladets bredde ble skrudd på utsiden rett overfor øvre og nedre Z-del. Dørbladene ser ut som den dagen de ble satt opp. Har ikke vridd seg en millimeter.
Kantene ble høvlet jevne på første og siste bord.
Sist redigert:
Oki. De har klart vær og vind? Jeg har bygget en dør av ytterpanel og de har ikke holdt. Derav mitt spørsmål hvilket treverk som skal brukes.G Gooli skrev:Trolig gjorde jeg ikke i det hele tatt som vanlig er, men for 15 år siden bygde jeg to boddører av tynn råspont med Z innvendig. Panelet ble limt (med trelim eller annet, kommer ikke på hvilket lim) mot Z-innsiden. Et hengsel som dekket nesten hele dørbladets bredde ble skrudd på utsiden tvers over øvre og nedre Z-del. Dørbladene ser ut som den dagen de ble satt opp. Har ikke slått seg en millimeter.
Så er det kanskje. Skal straks legge opp et bilde. Vi har kanskje bygget den feil. Men regnet har fanget den på en eller annen måte, fliser fra panelet har løsnet.FredrikR skrev:
Ser ut som at døren er litt ekstra utsatt for fukt, kanskje er avrenningen fra taket ikke helt 100, ser også ut til å være relativt sparsomt med utspring ovenfor.
Hvordan ser det ut når det regner ordentlig. Drypper det?
Det kanskje kan være verdt å sette et blikk over døren så ikke vann renner inn bak, ovenfor.
Det finnes såklart tre som tåler råte bedre, men det blir raskt dyrt. Det er bedre med stående panel, men da blir det mindre pent.
Jeg ville brukt en kraftigere panel, men ellers er det skikkelig maling og blikk som jeg tror gjør størst forskjell.
Det kanskje kan være verdt å sette et blikk over døren så ikke vann renner inn bak, ovenfor.
Det finnes såklart tre som tåler råte bedre, men det blir raskt dyrt. Det er bedre med stående panel, men da blir det mindre pent.
Jeg ville brukt en kraftigere panel, men ellers er det skikkelig maling og blikk som jeg tror gjør størst forskjell.
Risikoen hadde minsket iallfall.A Anemon86 skrev:
Avhengig på hvilken farge som brukes hadde nok unngått å male baksiden også slik at treet puster og eventuell fukt har et sted å ta veien.
Normalt maler man jo ikke innsiden på en fasade, av mer enn én grunn.
Takk for svarG g.kraft skrev:Ser ut som at døren er litt ekstra utsatt for fukt, kanskje er avrenningen fra taket ikke helt 100, ser også ut til å være relativt sparsomt med utspring ovenfor.
Hvordan ser det ut når det regner skikkelig. Drypper det?
Det kanskje kan være verdt å sette et blekk over døren så ikke vann renner inn bak, ovenfor.
Det finnes så klart tre som tåler råte bedre men det blir raskt dyrt. Så er det bedre med stående panel men da blir det mindre pent.
Jeg ville ha gått for noe grovere panel men ellers er det ordentlig maling og blekk som jeg tror gjør størst forskjell.
Liggende panel pleier å være utformet slik at vann ikke renner inn i skjøtene og renner ut om det skulle havne der. Setter man liggende råspont på den måten, øker risikoen for at vann blir værende lenger i skjøtene. Det ser også ut som at det ikke er noe takoverheng. Det er to faktorer som jeg tror påvirker dørens holdbarhet mer enn hvilket treverk man begynner med. Stående treverk, panel som er ment å monteres liggende og/eller et overheng som beskytter døren mot regn, tror jeg kan øke levetiden.
Hvordan skal blikket monteres i så fall på døra. Gubben ble litt usikker på fremgangsmåten. Har du tips?G g.kraft skrev:Ser ut som at døra er litt ekstra utsatt for fukt, kanskje er avrenningen fra taket ikke helt 100, ser også ut til å være relativt sparsomt med utspring ovenfor.
Det kan kanskje være verdt å sette et blikk over døra så ikke vann renner inn bak, ovenfor.
Det finnes selvfølgelig tre som tåler råte bedre, men det blir raskt dyrt. Så er det bedre med stående panel, men da blir det mindre pent.
Jeg ville kjørt med noe grovere panel, men ellers er det ordentlig maling og blikk som jeg tror gjør størst forskjell.
Det settes vanligvis over døren for å unngå at vann kommer ovenfra.A Anemon86 skrev:
Her er en guide, se på punkt 8. Dryppblekk.
https://bolist.se/butiker/virserums...lv/ut/fonster-och-dorrar/satta-foder-utomhus/
Edit. Glemte at det var råspont. Som Avemo påpekte, må det være liggende panel som klarer avrenning bedre.
Klikk her for å svare