Hei
Jeg skal flytte i januar. En ting som slo meg med en gang ved visningen av leiligheten er at man burde åpne opp mellom kjøkken og stue. For å kunne planlegge, budsjettere og fikse må jeg vite hvilken type vegg det er. Jeg er ikke så bevandret innen byggteknikk og byggematerialer og er usikker. Tenkte derfor å sjekke om noen her kunne bidra med sine kunnskaper?

Dette vet jeg om veggen:

-Den er L-formet med vindu i en kortside og døråpning i den andre.
-ca 4-7 cm tykk, høres "tung" ut når man banker på den. Den kjennes som en tynn betongvegg.
- Veggen skal med all sannsynlighet ikke være bærende siden veggen rett overfor (komfyr/skap/VA) er bærende.
-Huset er bygget i 1944 og har den "sandete" betongen (offisielt navn?) som ble brukt på den tiden.
-Foreningen har ingen videre peiling på dette og synes jeg burde sjekke med noen andre.
-det skal ikke gå noen rør eller lignende i den, den er en avgrenser mellom kjøkken og stue.
-det er samme planløsning i leilighetene under og de har veggen stående.

Hva består veggen av? betongplater eller gips/spon/tre?

Alternativet blir å vente til jeg får tilgang i januar og ta inn en bygningsarbeider som kan si hvilket materiale det er og hvordan det enklest kan tas ned. Men jeg vil gjerne vite dette på forhånd så man kan planlegge og fikse alt.

Mvh
mcP

Min gjetning er slaggplater.
Et svart ganske porøst materiale med litt stein i som ble laget av nettopp slagg og er vanlig i hus fra 40-tallet som ikke bærende skillevegger. 7 cm tykk stemmer veldig bra på de veggene også.

De kan bearbeides med vinkelslip, steinbor og slegge. Det blir utrolig skittent, siden støvet er svart, når man river dem. De er ganske tunge også. Del den på et vis i passe store biter og bær ut. ;)

Her kan du se en nesten helt revet slik vegg:
Kjellervegg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.