Hei! Flytter inn i trehus bygget i 2001 og prøver å forstå hvordan jeg best mulig skal feste TV/hyller/bilder på innvendig vegg.

Det finnes gamle borehull, se innzoomet bilde. Det står i noen papirer fra byggeåret at innvendig vegg er gips, men jeg synes det ser ut som et veldig tynt gipslag og der bak en eller annen type tre(spon?)plate. Skraper jeg i hullet kommer det ut trespon og fjærer som ligner isolasjon bak. Men når jeg søker på ulike byggematerialer virker plater av typen for eksempel gipskledd sponplater ikke å finnes.

Tidligere eier har brukt en slags kraftig metallplugg for TV.

Takknemlig for råd!
 
  • Innzoomet bilde av et hull i en innevegg, viser eksponerte materialer inkludert gips og noe som ser ut som treinnhold bak overflaten.
Hei og velkommen til Byggahus!

Om du skal skru opp noe tungt på veggene er det tryggest å finne veggreglene og skru i dem.

Det ser ut som spon eller osb med sparkel på, et underlag som bør gå fint å skru opp lettere hyller i og som er nærmest ideelt lett å henge bilder på uansett om du vil henge på spiker eller skrue.
 
Vanskelig å avgjøre tykkelsen på bildet. Det var en stygg bristning. Har han revet ut en mollyplugg?

En vanlig variant er gipssplate oppå OSB-plate. Hvis det er tilfelle kan du feste ting med skruer uten å plugge. Eller hvis det er virkelig tungt fungerer også mollyplugg.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.