T
Jeg skal bygge en espalier som skal være 1,8 m høy og 4 meter lang. Stolpene kommer være 70x70 og sitte på 2 meters avstand.
Mellom dem har jeg tenkt å ha liggende ribber med en bredde på 45 mm.

Spørsmålet er om jeg skal bruke 22x45, 28x45 eller 45x45 ribber?
Vil ikke at de skal vri seg etter et år.

Jeg har kjørt 45x45 på min espalier. Har som du har tenkt ca 2 m mellom stolpene. Nå har jeg 90x90 stolper med en stående 45 som jeg skrudde de horisontale 45 ribbene i. Dels fikk jeg et glatt utseende, og det var vanskelig å finne 4 m 45x45 som var såpass rette for at det skulle bli pent.

• En spaljé med horisontale lameller, opplyst av et utelys, bygget med 90x90 stolper og 45x45 lameller for et jevnt utseende.
  • Liker
Pin og 1 annen
  • Laddar…
Jeg hadde tatt den billigste om ikke det lokale Kulturrådet hadde innvendinger...

T
A andersda skrev:
Jeg hadde tatt den billigste om ikke det lokale Kulturrådet hadde innvendinger...
Mener du at det ikke blir noen forskjell i vridning på ovennevnte dimensjoner?

Tynnere enn 45x45 med cc på to meter vil garantert vri seg og krumme seg. Ønsker du en tynnere dimensjon enn 45x45 bør du redusere cc på stolpene.

Først og fremst er jeg gnien.

Og ja jeg tror forskjellen er liten.

Nedbøyingen på grunn av egenvekt er helt sammenlignbar mellom de tre ulike dimensjonene, 22x45, 28x45 og 45x45. Den virkelig avgjørende faktoren er virkes kvaliteten. 22x45 og 28x45 fra terrassebord og 45x45 som ferdigskåret lekter har alle svært lav virkes kvalitet som gjør materialet mindre egnet for formålet. Jeg ville ha funnet en planke (45x145 eller bredere) av C 24 klasse som var virkelig rett- og tettvokst. Deretter ville jeg ha saget fram ribbene med senkesag og styreskinne. 28x45 tror jeg er en optimal størrelse med hensyn til tilgjengelig festemateriale, men alle dimensjonene duger nok.

T
Takk for deres forslag.
Om man setter en stående ribbe mellom stolpene, som ikke er forankret i bakken, men bare brukes til å skru ribbene i, ville det gjøre en forskjell?

Ja, marginalt til det verre, ettersom det øker lasten på ribbene.

T
J justusandersson skrev:
Ja, marginelt til det verre, fordi det øker lasten på ribbene.
Ok, jeg forstår. De andre stolpene er jo støpt i bakken. Men om jeg lar de stående ribbene stå på markstein i stedet. Ville det forhindre vridninger mer?

T
Joacimz Joacimz skrev:
Jeg har kjørt 45x45 på min espalier. Har som du har tenkt ca 2 m mellom stolpene. Nå har jeg 90x90 stolper med en stående 45 som jeg har skrudd de horisontale 45 ribbene i. Dels fikk jeg et glatt utseende, siden var det vanskelig å få 4 m 45x45 som var såpass rette for at det skulle bli pent.
De stående ribbene vises ikke på bildet, vel?

T Ejmelie skrev:
De stående ribbene synes ikke på bildet, sant?
Liggende trebordgjerde i en hage med biler og trær i bakgrunnen, gassgrill i forgrunnen. Har ikke noen stående ribber, kun liggende. Skal du ha både stående og liggende kan du nok gå ned noe i tykkelse på ribbene.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
T
Joacimz Joacimz skrev:
[bilde] Har ikke noen stående ribbe, bare liggende. Skal du ha både stående og liggende kan du nok gå ned noe i tykkelse på ribbene.
Ah ok. Trodde du hadde en stående ribbe mellom 90 stolpene for å redusere cc målet.

Joacimz Joacimz skrev:
[bilde] Har ikke noen stående ribber, men kun liggende. Skal du ha både stående og liggende kan du nok gå ned noe i tykkelse på ribbene.
Hei Joacimz

Deres dialog her hjelper meg fremover med lignende prosjekt akkurat nå :)
Hvordan har ribbene klart seg disse årene? Tenker også å kjøre 45*45 med ca 2m.
Synes det ser ut til å være litt kortere mellom stolper enn 2m på bildet ditt, men det kan kanskje bare være at øyet lurer.
Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.