63.052 lest ·
45 svar
63k lest
45 svar
Hvilken slipemaskin passer best for å slipe gipsskjøter
Lurer på om du mener det samme som jeg. Jeg mener "gamle" tapeter som allerede sitter oppe og der vådene overlapper hverandre i skjøten.Drömhus2012 skrev:
Oi. Beklager, der misforsto jeg skikkelig 
Jeg mente jo nysparklede skjøter, på gamle tapetskjøter så bruker jeg også høvel.
Jeg mente jo nysparklede skjøter, på gamle tapetskjøter så bruker jeg også høvel.
Man takker for tips og råd for dette, ble en gummikloss fra 3M samt et start kit av Abranet.
blir til å teste den nærmeste dagene nå.
Så at det "bare" fulgte med 180 "slipapir" (eller hva man kaller det) i start kittet,
rekker det, fargehandelen der jeg kjøpte slipklossen syntes jeg skulle ta 240 papir
blir til å teste den nærmeste dagene nå.
Så at det "bare" fulgte med 180 "slipapir" (eller hva man kaller det) i start kittet,
rekker det, fargehandelen der jeg kjøpte slipklossen syntes jeg skulle ta 240 papir
Kommer an på om du skal male eller tapetsere, jeg bruker vanligvis 60 når det skal tapetseres, det skjer nesten ingenting med 240 på sandsparkel for det er vel det som gjelder? Men uansett sparkel jevnt med gipsen så blir slipingen minimalSkalman65 skrev:Takk for tips og råd for dette, det ble en gummikloss fra 3M samt et startsett av Abranet.
Blir til å teste den nå de nærmeste dagene.
Så at det "bare" fulgte med 180 "slipapper" (eller hva man kaller det) i startsettet,
rekker det, fargehandelen der jeg kjøpte slipklossen mente jeg skulle ta 240 papir
Er enig med Elkludde. Uansett om du skal male eller tapetsere så er 240 unødvendig. Jeg pleier å bruke 120 hvis jeg skal male og 80 hvis jeg skal tapetsere, men for tapet duger også 60 eller til og med 40 vil jeg påstå. Tror også 80 duger godt å male på..
Jeg kjører også i prinsippet bare med 80 og 120nett.
Rolig og sanset? Da blir man jo aldri ferdig. Jeg sliper sparkel i henhold til samme devis som Socker-Conny bruker på badet: "-Jeg børstet tennene mine med kraft og krem."Elkludde skrev:
Det gir en virkelig Lützen-tåke av slipestøv...
Altså, frem med giraff og støvsuger! Der det tidligere (med slipepapir på sånn "vingel-plata" ) tok en halvtime å slippe plateskjøter i et lite rom, tar det nå kanskje ti minutter. Uten svette og uten støv.
Trodde bare jeg skulle presisere at dette gjelder sparkel på vegger.sblixten skrev:
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Min erfaring er å kjøre 240 på sparkel, grovere modeller fjerner for mye for raskt.
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Ja .